A család hatása a gyermek fejlődésére és boldogságára

A család az a biztonságos fészek, ahol a gyermek szárnyai bontakoznak. A szeretet, elfogadás és támogatás légköre alapvetően meghatározza, hogyan fejlődik a kicsi, milyen lesz a személyisége és mennyire lesz boldog felnőttként. Ez a cikk feltárja, milyen hatással van a családi környezet a gyermek fejlődésére és hogyan teremthetünk számára boldog jövőt.

BFKH.hu
22 Min Read

A család a gyermek elsődleges közege, ahol a szocializáció kezdődik, és ahol az alapvető értékrendek, normák elsajátítása történik. A családi légkör minősége közvetlenül befolyásolja a gyermek érzelmi, kognitív és szociális fejlődését. Egy szeretetteljes, támogató környezetben a gyermek biztonságban érzi magát, ami elengedhetetlen a bizalom kialakulásához önmaga és a világ iránt.

A szülők viselkedése, a kommunikáció módja, a konfliktuskezelési stratégiák mind-mind mintát jelentenek a gyermek számára. Ha a gyermek azt látja, hogy a szülők tisztelettel bánnak egymással, és képesek konstruktívan megoldani a problémákat, nagyobb valószínűséggel sajátítja el ezeket a készségeket.

A családi kapcsolatok erőssége, a közös tevékenységek, a beszélgetések mind hozzájárulnak a gyermek önértékelésének, identitásának kialakulásához. A gyermeknek szüksége van arra, hogy érezze, szeretik és elfogadják olyannak, amilyen, még akkor is, ha hibázik.

A család szerepe a gyermek fejlődésében és boldogságában nem csupán a fizikai szükségletek kielégítésére korlátozódik, hanem magában foglalja az érzelmi biztonság megteremtését, a megfelelő minták nyújtását és a személyiségfejlődés támogatását.

Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy minden család egyedi, és a „jó” család fogalma is változó. A lényeg, hogy a család biztonságos bázist nyújtson a gyermek számára, ahonnan felfedezheti a világot, és ahová mindig visszatérhet.

A szülői nevelési stílusok hatása a gyermek személyiségére

A szülői nevelési stílusok mélyrehatóan befolyásolják a gyermek személyiségének alakulását. Nem csupán a viselkedésüket formálják, hanem az önértékelésüket, a másokkal való kapcsolataikat és a jövőbeli döntéseiket is. Négy fő nevelési stílust szokás megkülönböztetni, melyek eltérő hatással vannak a gyermekre.

Az autoriter nevelés szigorú szabályokra, elvárásokra épül, kevés teret engedve a gyermek véleményének. Gyakran jár büntetéssel, és a szülők kevésbé mutatják ki a szeretetüket. Ezzel a stílussal nevelt gyermekek gyakran engedelmesek, de alacsony önértékeléssel, szorongással és a lázadásra való hajlammal küzdhetnek.

Az engedékeny nevelés ezzel szemben kevés szabályt állít fel, és túlzottan elnéző. A szülők ritkán mondanak nemet, és a gyermek szinte mindent megkap. Ez a stílus boldog, de felelőtlen, impulzív és nehezen alkalmazkodó gyermekeket eredményezhet.

Az elhanyagoló nevelés a legkárosabb, hiszen a szülők semmilyen figyelmet nem fordítanak a gyermekre, sem szabályokat nem állítanak fel, sem szeretetet nem mutatnak. Az ilyen gyermekek érzelmileg elhanyagoltak, bizonytalanok, és gyakran problémás viselkedést mutatnak.

Az autoritatív nevelés a legideálisabb. A szülők határozott szabályokat állítanak fel, de ezeket meg is magyarázzák, és figyelembe veszik a gyermek véleményét. Szeretetet és támogatást nyújtanak, és bátorítják a gyermeket az önállóságra. Ezzel a stílussal nevelt gyermekek általában magabiztosak, felelősségteljesek és jól alkalmazkodnak.

A szülői nevelési stílus nem egy statikus dolog; a szülők idővel változtathatnak rajta, és a gyermek igényeihez igazíthatják. A lényeg, hogy a nevelés szeretetteljes, következetes és támogató legyen.

Fontos megjegyezni, hogy a nevelési stílusok hatása nem fekete-fehér. Több tényező is befolyásolja a gyermek személyiségének alakulását, például a genetika, a társas környezet és a saját temperamentuma. Azonban a szülői nevelés meghatározó szerepet játszik abban, hogy a gyermekből milyen felnőtt válik.

A szülőknek érdemes tudatosan figyelniük a saját nevelési stílusukra, és szükség esetén változtatni rajta. A cél az, hogy olyan környezetet teremtsenek, amelyben a gyermek biztonságban érezheti magát, fejlődhet, és kibontakoztathatja a benne rejlő lehetőségeket.

A kötődés elmélete és a biztonságos kötődés fontossága

A kötődés elmélete, melyet John Bowlby dolgozott ki, kulcsfontosságú szerepet játszik a gyermek fejlődésének és boldogságának megértésében. Az elmélet szerint a csecsemők és kisgyermekek ösztönösen törekszenek arra, hogy közeli, érzelmi kapcsolatot alakítsanak ki egy gondozóval, általában az anyával. Ez a kötődés nem csupán a túlélés szempontjából fontos, hanem az érzelmi és társas fejlődés alapját is képezi.

A biztonságos kötődés akkor alakul ki, ha a gondozó érzékenyen reagál a gyermek jelzéseire, szükségleteire. Ez azt jelenti, hogy a gondozó képes megnyugtatni a gyermeket, amikor szorong, és elérhető, amikor a gyermek biztonságot keres. A biztonságosan kötődő gyermekek magabiztosabbak, függetlenebbek és jobban kezelik a stresszt.

Ezzel szemben a bizonytalan kötődési mintázatok (elkerülő, ambivalens/ellenálló, dezorganizált) akkor alakulnak ki, ha a gondozó következetlenül, érzéketlenül vagy elutasítóan viselkedik. Ezek a kötődési mintázatok negatív hatással lehetnek a gyermek későbbi kapcsolataira, érzelmi szabályozására és önértékelésére.

A biztonságos kötődés a stabil, szeretetteljes családi környezet terméke, és ez az alapja a gyermek későbbi egészséges fejlődésének és boldogságának.

A kötődési mintázatok nem feltétlenül kőbe vésettek, de a korai tapasztalatok mélyen beivódnak a gyermek pszichéjébe. A biztonságos kötődés kialakítása érdekében a szülőknek fontos, hogy:

  • Érzékenyen reagáljanak gyermekük jelzéseire.
  • Biztonságot és megnyugvást nyújtsanak.
  • Következetesek legyenek a nevelésben.
  • Szeretetteljes és elfogadó légkört teremtsenek.

A család hatása a gyermek kötődési mintázatára tehát óriási. A tudatos szülői magatartás, a szeretet és a biztonságos környezet megteremtése mind hozzájárul ahhoz, hogy a gyermek biztonságosan kötődjön, és ezáltal megalapozza boldog és kiegyensúlyozott jövőjét.

A testvérkapcsolatok szerepe a szocializációban és az érzelmi fejlődésben

A testvérkapcsolatok kulcsszerepet játszanak a gyermek szocializációjában és érzelmi fejlődésében. A testvérek közötti interakciók során a gyermek megtanulja a kompromisszumkészséget, a társadalmi normákat és a konfliktuskezelést. Ezek a készségek elengedhetetlenek ahhoz, hogy sikeresen tudjon beilleszkedni a társadalomba és egészséges kapcsolatokat alakítson ki a későbbiekben.

A testvérek egymástól tanulnak, megfigyelik egymást, és utánozzák a viselkedésüket. Ezáltal a gyermek szociális készségei, mint például az empátia, a kommunikáció és az együttműködés fejlődnek. A testvérek közötti rivalizálás is természetes jelenség, amely segíthet a gyermeknek megtanulni kezelni a kudarcot és a versenyt.

A testvérkapcsolatok az érzelmi fejlődésre is jelentős hatással vannak. A testvérek érzelmi támaszt nyújtanak egymásnak, különösen nehéz időszakokban. Megosztják egymással örömeiket és bánataikat, ami erősíti a köteléküket és fejleszti az érzelmi intelligenciájukat. A testvérek közötti szeretet és elfogadás hozzájárul a gyermek önbizalmának és önértékelésének növekedéséhez.

A testvérkapcsolatok az első, legfontosabb szociális interakciók a gyermek életében, amelyek meghatározzák a későbbi kapcsolatait és a társadalmi beilleszkedését.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a testvérkapcsolatok nem mindig harmonikusak. A veszekedések és konfliktusok is hozzátartoznak a mindennapi élethez. A szülők feladata, hogy segítsenek a gyermekeknek megtanulni a konfliktusok békés megoldását és a tiszteletteljes kommunikációt. A szülőknek arra is figyelniük kell, hogy egyenlően bánjanak a gyermekeikkel, és ne részesítsenek senkit előnyben, mert ez negatívan befolyásolhatja a testvérkapcsolatokat.

Összességében a testvérkapcsolatok rendkívül fontosak a gyermek szocializációja és érzelmi fejlődése szempontjából. A testvérek egymástól tanulnak, támogatják egymást, és segítenek egymásnak felnőni. A szülőknek érdemes odafigyelniük a testvérkapcsolatokra, és segíteniük kell a gyermekeket abban, hogy egészséges és harmonikus kapcsolatot alakítsanak ki egymással.

A családi kommunikáció mint a gyermek önértékelésének és magabiztosságának alapja

A családi kommunikáció minősége alapvetően meghatározza a gyermek önértékelését és magabiztosságát. A nyílt, őszinte és elfogadó kommunikációs légkörben felnövő gyermekek nagyobb valószínűséggel alakítanak ki pozitív énképett. Ezzel szemben a kritikus, negatív vagy figyelmen kívül hagyó kommunikáció alááshatja a gyermek önbizalmát és önértékelését.

A szülők verbális és nonverbális üzenetei egyaránt fontosak. A dicséret, a bátorítás és az elismerés építi a gyermek önbizalmát, míg a kritika, a gúny és a lekicsinylés rombolja azt. Fontos, hogy a szülők konkrétan fogalmazzanak a dicséret során, például ne csak azt mondják, hogy „ügyes vagy”, hanem azt, hogy „ügyes vagy, ahogy megoldottad ezt a feladatot”.

Az aktív hallgatás, amikor a szülő figyelmesen és érdeklődve hallgatja a gyermekét, szintén kulcsfontosságú. Ez azt jelenti, hogy a szülő nem szakítja félbe a gyermeket, nem ítélkezik felette, hanem megpróbálja megérteni az érzéseit és gondolatait. Az ilyen kommunikáció azt üzeni a gyermeknek, hogy fontos és értékes, amit mond.

A családi kommunikáció nem csupán a szavakról szól, hanem a hangnemről, a testbeszédről és a légkörről is. A szeretetteljes, támogató és elfogadó légkörben a gyermek biztonságban érzi magát, hogy kifejezze önmagát, és hogy hibázzon. Ez a biztonságérzet elengedhetetlen a magabiztosság fejlődéséhez.

A konfliktusok kezelése is fontos része a családi kommunikációnak. A konstruktív konfliktuskezelés, amikor a családtagok tiszteletteljesen és megértően vitatják meg a problémákat, segít a gyermeknek megtanulni, hogyan kezelje a nehéz helyzeteket és hogyan érvényesítse az érdekeit anélkül, hogy agresszívvá válna.

A szülőknek tudatosnak kell lenniük arra, hogy mit és hogyan kommunikálnak a gyermekükkel. A pozitív, támogató és elfogadó kommunikáció a gyermek önértékelésének és magabiztosságának alapja, ami elengedhetetlen a boldog és sikeres élethez.

A családi értékek és hagyományok átadása és azok hatása a gyermek identitására

A családi értékek és hagyományok rendkívül fontos szerepet játszanak a gyermek identitásának kialakulásában. Ezek az értékek és szokások képezik azt a szilárd alapot, amelyre a gyermek önmagáról alkotott képe épül. A család által közvetített értékrendszer, legyen szó becsületről, szorgalomról, empátiáról vagy a közösség iránti elkötelezettségről, mélyen befolyásolja a gyermek döntéseit és viselkedését.

A családi hagyományok, mint például a közös ünneplések, a vasárnapi ebédek vagy a családi kirándulások, erősítik a gyermekben a valahová tartozás érzését. Ezek a rituálék nemcsak a családi kötelékeket szorosabbá teszik, hanem a gyermek számára is biztonságot és stabilitást nyújtanak. A hagyományok által átadott történetek és emlékek pedig segítenek a gyermeknek megérteni a családja múltját és helyét a világban.

A családi értékek és hagyományok átadása kulcsfontosságú a gyermek önazonosságának kialakításában, mivel ezek határozzák meg, hogy a gyermek mit tart fontosnak, hogyan viszonyul másokhoz, és milyen célokat tűz ki maga elé az életben.

Fontos, hogy a család nyitott legyen az új értékek és hagyományok befogadására is, különösen a globalizált világban. A gyermeknek lehetőséget kell biztosítani arra, hogy megismerje és értékelje a különböző kultúrákat, miközben megőrzi a saját családi identitását. Az egészséges identitás kialakulásához elengedhetetlen a családi értékek és hagyományok tudatosítása és ápolása, de emellett a nyitottság és a rugalmasság is.

A családi értékek és hagyományok átadása nem csupán szavakban történik, hanem elsősorban példamutatás útján. A gyermek a szülei és más családtagjai viselkedését figyeli, és ezek alapján alakítja ki a saját értékrendszerét. Ezért kiemelten fontos, hogy a szülők tudatosan éljenek a családi értékekkel, és példát mutassanak a gyermeküknek.

A családi konfliktusok és azok negatív hatásai a gyermek mentális egészségére

A családi konfliktusok mélyen befolyásolhatják egy gyermek mentális egészségét és jóllétét. A folyamatos veszekedések, a feszült légkör, és a szülők közötti ellenségeskedés mind negatív hatással vannak a gyermek pszichológiai fejlődésére.

A gyermekek nagyon érzékenyek a környezetükben zajló eseményekre. Amikor tanúi a szülők közötti konfliktusoknak, szorongást, félelmet és bizonytalanságot élhetnek át. Ez a stressz hosszú távon különböző mentális problémákhoz vezethet, mint például a depresszió, a szorongásos zavarok, vagy akár viselkedési problémák is.

A családi konfliktusok hatására a gyermekek önértékelése is sérülhet. Úgy érezhetik, hogy ők a hibásak a szülők közötti problémákért, vagy hogy nem elég jók ahhoz, hogy a szüleik szeressék egymást. Ez az érzés alacsony önbecsüléshez és önbizalomhiányhoz vezethet.

A legfontosabb, hogy a gyermekek számára biztonságos és szeretetteljes környezetet teremtsünk, ahol nincsenek kitéve a folyamatos családi konfliktusok negatív hatásainak.

A konfliktusok kezelésének módja is kulcsfontosságú. Ha a szülők képesek konstruktívan, tiszteletteljesen kommunikálni egymással a konfliktusok során, azzal pozitív példát mutatnak a gyermekeknek. Azonban, ha a konfliktusok erőszakossá, sértővé válnak, az mély sebeket ejthet a gyermek lelkében.

Fontos megjegyezni, hogy minden gyermek másképp reagál a családi konfliktusokra. Vannak, akik visszahúzódóbbá válnak, míg mások agresszívebben viselkednek. A lényeg, hogy a szülők figyeljenek a gyermekük jelzéseire, és szükség esetén kérjenek szakmai segítséget.

A válás és a mozaikcsaládok kihívásai és lehetőségei a gyermek szempontjából

A válás, mint a család struktúrájában bekövetkező drasztikus változás, mélyrehatóan befolyásolhatja a gyermek fejlődését és boldogságát. A szülők konfliktusai, még a válás előtt is, komoly stresszt okozhatnak a gyermek számára. A bizonytalanság, a félelem a jövőtől, a lojalitási konfliktusok mind-mind negatívan érinthetik a gyermek érzelmi állapotát, önértékelését és szociális kapcsolatait.

A válás utáni időszakban a gyermeknek alkalmazkodnia kell egy új, gyakran kétlaki élethez, új szabályokhoz, új szokásokhoz. Ez a folyamat tele lehet kihívásokkal. Fontos, hogy a szülők együttműködjenek a gyermek érdekében, minimalizálva a konfliktusokat és biztosítva a stabil, szeretetteljes környezetet mindkét otthonban.

A válás nem feltétlenül jelenti a gyermek boldogságának végét. A kulcs a szülők felelősségteljes viselkedésében és a gyermek igényeinek figyelembevételében rejlik.

A mozaikcsaládok megjelenése újabb alkalmazkodási feladat elé állítja a gyermeket. Az új testvérekkel, szülőkkel való kapcsolat kialakítása időt és türelmet igényel. A kommunikáció kulcsfontosságú. Fontos, hogy a gyermek érezze, meghallgatják a félelmeit, aggodalmait, és hogy a szülők támogatják őt az új helyzetben.

A mozaikcsaládok ugyanakkor lehetőségeket is rejtenek. A gyermek új perspektívákat ismerhet meg, több szerető felnőtt figyelmét élvezheti, és megtanulhatja a rugalmasságot, az alkalmazkodóképességet, ami a későbbi életében is hasznára válhat. A sikeres mozaikcsalád a gyermek számára egy biztonságos, szeretetteljes bázist jelenthet, ahol fejlődhet és kibontakozhat.

A legfontosabb, hogy a gyermek érezze, a szülők feltétel nélkül szeretik őt, és hogy a válás nem az ő hibája. A szakember segítsége is sokat jelenthet a gyermeknek és a családnak a válás és a mozaikcsaládba való beilleszkedés során.

A szegénység és a társadalmi hátrányok hatása a gyermek fejlődésére

A szegénység és a társadalmi hátrányok mélyrehatóan befolyásolják a gyermek fejlődését és boldogságát, gyakran generációkon átívelő ciklust teremtve. A szegény családokban élő gyermekek már magzati kortól kezdve hátrányos helyzetből indulnak. Az anya egészségtelen táplálkozása, a terhesség alatti stressz és a korlátozott orvosi ellátás mind negatívan befolyásolják a gyermek későbbi fejlődését.

A csecsemő- és kisgyermekkorban a megfelelő táplálkozás, a biztonságos környezet és a stimuláló interakciók hiánya jelentős károkat okozhat. A szegénység korlátozza a családok hozzáférését a minőségi élelmiszerekhez, a lakhatáshoz és az oktatáshoz, ami közvetlenül érinti a gyermek testi és szellemi fejlődését. A túlzsúfolt lakások, a higiéniai problémák és a zajos környezet stresszt okoznak, ami gátolja a tanulást és a szociális készségek elsajátítását.

Az oktatás terén a hátrányos helyzetű gyermekek gyakran alacsonyabb minőségű iskolákba járnak, ahol kevesebb az erőforrás és a képzett pedagógus. A szülők alacsonyabb iskolai végzettsége és a könyvek hiánya otthon szintén hátráltatja a gyermekek tanulási képességeit. Emellett a szegény családokban élő gyermekek gyakrabban szembesülnek bullyinggal és diszkriminációval, ami tovább rontja az önbecsülésüket és a motivációjukat.

A legfontosabb, hogy a szegénység nem csupán anyagi hiányt jelent, hanem a lehetőségek, az esélyek és a remény elvesztését is, ami mélyen befolyásolja a gyermek jövőjét.

A társadalmi hátrányok pszichológiai hatásai is jelentősek. A szorongás, a depresszió és az alacsony önértékelés gyakrabban fordul elő a szegény családokban élő gyermekeknél. A bizonytalanság és a stressz megnehezítik a stabil, biztonságos kötődés kialakítását a szülőkkel, ami hosszú távon befolyásolja a gyermek érzelmi és szociális fejlődését. A társadalmi kirekesztettség érzése pedig elszigeteltséghez és a közösségtől való elidegenedéshez vezethet.

Fontos kiemelni, hogy a szegénység nem determinisztikus. A támogató családi környezet, a minőségi oktatás és a társadalmi segítségnyújtás mind hozzájárulhatnak a hátrányos helyzetű gyermekek sikeres felzárkózásához és boldogabb életéhez. A cél az, hogy minden gyermek számára biztosítsuk az esélyt a fejlődésre és a kiteljesedésre, függetlenül a családi hátterétől.

A szülői mentális egészség és annak hatása a gyermek jólétére

A szülők mentális egészsége alapvetően meghatározza a gyermek fejlődését és boldogságát. Egy mentálisan stabil és kiegyensúlyozott szülő képes biztonságos, támogató környezetet teremteni, amely elengedhetetlen a gyermek érzelmi, szociális és kognitív fejlődéséhez. Ezzel szemben, ha a szülő mentális problémákkal küzd, az negatívan befolyásolhatja a gyermek jólétét.

A szülői depresszió, szorongás vagy más mentális betegségek közvetlenül befolyásolhatják a szülő-gyermek kapcsolatot. A depressziós szülő például kevésbé lehet képes odafigyelni a gyermek igényeire, nehezebben tudja kifejezni a szeretetét, és ingerlékenyebb lehet. Ez a gyermekben szorongást, bizonytalanságot és alacsony önértékelést okozhat.

A mentális problémákkal küzdő szülők gyakran kevésbé következetesek a gyermeknevelésben. Ez kiszámíthatatlan környezetet teremt, ami megnehezíti a gyermek számára a szabályok betartását és a biztonságérzet kialakítását. A következetlenség továbbá agresszióhoz és viselkedési problémákhoz vezethet.

A szülői mentális egészség nem csupán egyéni probléma, hanem a család egészségét érintő kérdés. A szülők mentális jóléte kulcsfontosságú a gyermekek egészséges fejlődéséhez.

Fontos megjegyezni, hogy a gyermekek rendkívül érzékenyek a szüleik érzelmi állapotára. Már a csecsemők is képesek érzékelni a szüleik stresszét és szorongását. Ezért kiemelten fontos, hogy a szülők figyeljenek a saját mentális egészségükre, és szükség esetén kérjenek segítséget.

A megfelelő szakmai segítség igénybevétele, a terápiás kezelés és a támogató közösségek bevonása mind hozzájárulhatnak a szülői mentális egészség javításához, és ezáltal a gyermekek boldogabb és kiegyensúlyozottabb életéhez. Ne feledjük, hogy egy boldog szülő, egy boldog gyermek.

A digitális technológia és a média szerepe a családi életben és a gyermek fejlődésében

A digitális technológia és a média áthatja a mai családi életet, jelentős hatást gyakorolva a gyermekek fejlődésére és boldogságára. A televízió, a számítógép, a tabletek és az okostelefonok mindennapos használata számtalan lehetőséget kínál, ugyanakkor kihívásokat is jelent.

Egyrészt, a digitális eszközök hozzáférést biztosítanak hatalmas mennyiségű információhoz, segítve a tanulást és a kreativitást. Oktatóprogramok, interaktív játékok és online kurzusok színesítik a gyermekek tanulási folyamatát. Másrészt, a közösségi média platformok lehetővé teszik a kapcsolattartást a barátokkal és a családdal, erősítve a szociális készségeket.

Ugyanakkor fontos figyelembe venni a digitális technológia árnyoldalait is. A túlzott képernyőidő negatívan befolyásolhatja a gyermekek fizikai egészségét, például alvásproblémákat okozhat, rontja a látást, és hozzájárulhat az elhízáshoz. A passzív képernyőnézés csökkentheti a figyelmet, a koncentrációt és a problémamegoldó képességet.

A digitális térben való biztonság kérdése is kiemelt fontosságú. A gyermekek ki vannak téve a cyberbullying-nak, a káros tartalmaknak és a személyes adatokkal való visszaélésnek. Fontos, hogy a szülők aktívan részt vegyenek a gyermekek online tevékenységében, beszélgessenek velük a digitális világ veszélyeiről, és megtanítsák őket a biztonságos internethasználatra.

A család szerepe kulcsfontosságú a digitális technológia tudatos és felelősségteljes használatának elsajátításában. A szülőknek példát kell mutatniuk a képernyőidő korlátozásában, a tartalmak megválogatásában és az online kommunikáció etikájában.

A digitális eszközök integrálása a családi életbe nem feltétlenül negatív. A közös filmnézés, a videójátékok, vagy az online tanulás lehetőséget teremthet a minőségi időtöltésre és a családi kötelékek erősítésére. A lényeg a mértékletesség és a tudatosság, valamint a nyílt kommunikáció a családtagok között.

A digitális technológia és a média hatása komplex és sokrétű. A szülőknek proaktívan kell kezelniük ezt a területet, hogy a gyermekek a lehető legtöbbet profitálhassanak a digitális világ előnyeiből, miközben minimalizálják a kockázatokat.

Share This Article
Leave a comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük