Az állásinterjúk sokak számára stresszes helyzetet jelentenek, de a megfelelő felkészüléssel magabiztosan és sikeresen vehetjük az akadályokat. A kulcs az, hogy ne csak a szakmai tudásunkat villantsuk meg, hanem megmutassuk, hogy valóban illünk a cég kultúrájába és a pozíció elvárásaihoz.
Az interjú nem csak a munkáltató számára fontos, hogy megismerjen minket, hanem nekünk is egy lehetőség, hogy többet megtudjunk a cégről és arról, hogy a pozíció valóban megfelel-e az elvárásainknak. Ezért érdemes előre kérdéseket összeállítani, amiket az interjú végén feltehetünk.
A sikeres állásinterjú alapja a gondos felkészülés, ami magában foglalja a cég alapos megismerését, a pozíció követelményeinek elemzését, és a leggyakoribb interjúkérdésekre való válaszok átgondolását.
Fontos, hogy a válaszaink őszinték és hitelesek legyenek. Ne próbáljunk meg másnak tűnni, mint amilyenek valójában vagyunk. A munkáltatók a személyiségünkre is kíváncsiak, nem csak a szakmai tapasztalatainkra.
Az interjú során figyeljünk a nonverbális kommunikációnkra is. A testbeszédünk sokat elárulhat rólunk. Tartós szemkontaktus, magabiztos kézfogás és nyitott testtartás mind hozzájárulnak a pozitív benyomáshoz.
A leggyakoribb általános kérdések és a meggyőző válaszok
Az állásinterjúk során felmerülő általános kérdések célja, hogy a munkáltató jobban megismerje Önt, személyiségét, motivációit és a munkához való hozzáállását. Lássuk a leggyakoribbakat és a javasolt válaszokat!
„Meséljen magáról!” Ez nem az élettörténete, hanem a szakmai karrierjének rövid összefoglalója. Koncentráljon a releváns tapasztalatokra és készségekre, amelyek illeszkednek a megpályázott pozícióhoz. Kezdje a legutóbbi pozíciójával és menjen visszafelé az időben. Emelje ki a sikereit és a tanulságait.
„Miért szeretne nálunk dolgozni?” Mutassa ki, hogy utánanézett a cégnek és ismeri a tevékenységüket, értékeiket. Mondja el, hogy az Ön céljai és értékei hogyan találkoznak a cég céljaival. Például: „Nagyra értékelem a cég innovatív megközelítését, és úgy gondolom, hogy az én kreatív problémamegoldó képességem nagyban hozzájárulhat a további sikerekhez.”
„Mi az erőssége?” Ne csak felsorolja az erősségeit, hanem példákkal is támassza alá azokat. Például: „Rendkívül jó vagyok a csapatmunkában. Egy korábbi projektem során sikeresen koordináltam egy öt fős csapat munkáját, aminek köszönhetően idő előtt sikerült befejeznünk a projektet.”
„Mi a gyengesége?” Ez egy trükkös kérdés. Ne mondjon olyat, ami alkalmatlanná teszi a pozícióra. Ehelyett válasszon egy olyan gyengeséget, amin dolgozik, és ami nem kritikus a pozíció szempontjából. Például: „Néha nehezen tudok delegálni feladatokat, mert maximalista vagyok. Tudatosan dolgozom azon, hogy jobban bízzak a kollégáimban.”
„Hol látja magát 5 év múlva?” Mutassa ki, hogy karriertervei vannak, és hogy a cégben látja a fejlődési lehetőséget. Ne mondjon olyat, ami azt sugallja, hogy rövid távra tervez. Például: „Szeretnék fejlődni a szakterületemen, és egyre nagyobb felelősséget vállalni a cégen belül. Célom, hogy szakértővé váljak a területemen.”
A legfontosabb, hogy őszinte, magabiztos és lelkes legyen. Készüljön fel a válaszokra, de ne tanulja be azokat szó szerint, mert az természetellenesnek tűnhet.
„Miért kellene Önt választanunk?” Ez a kérdés arra ad lehetőséget, hogy összefoglalja, miért Ön a legjobb jelölt. Emelje ki a legfontosabb készségeit, tapasztalatait és a cég iránti elkötelezettségét. Mondja el, hogy milyen értéket tud hozzáadni a céghez. Például: „Azért kellene engem választaniuk, mert rendelkezem a szükséges készségekkel és tapasztalattal ahhoz, hogy sikeres legyek ebben a pozícióban. Emellett lelkes és elkötelezett vagyok, és hiszem, hogy nagyban hozzá tudok járulni a cég sikereihez.”
„Van kérdése hozzánk?” Mindig legyen kérdése! Ez azt mutatja, hogy érdekli a pozíció és a cég. Kérdezzen a munkakörülményekről, a csapatról, a fejlődési lehetőségekről vagy a cég jövőbeli terveiről. Kerülje a fizetéssel és a juttatásokkal kapcsolatos kérdéseket ebben a szakaszban.
Kérdések a tapasztalatról és a korábbi munkahelyekről
Az állásinterjú során szinte biztosan felmerülnek kérdések a korábbi tapasztalataiddal és munkahelyeiddel kapcsolatban. Ezek a kérdések a kompetenciáidat, a munkamorálodat és azt hivatottak feltérképezni, hogy hogyan illeszkednél a csapatba és a cég kultúrájába. Fontos, hogy felkészülj ezekre a kérdésekre, és konkrét, mérhető eredményekkel támaszd alá a válaszaidat.
Nézzünk néhány tipikus kérdést:
- „Meséljen a legutóbbi munkahelyéről!” – Itt a hangsúly a feladataidon, a felelősségeiden és az elért eredményeiden van. Kerüld a panaszkodást a korábbi munkahelyedre vagy kollégáidra.
- „Miért hagyta ott az előző munkahelyét?” – Legyél őszinte, de pozitív hangvételű. Említheted a fejlődési lehetőségek hiányát, a karrier céljaid változását vagy a cég profiljának nem egyezését a sajátjaiddal.
- „Milyen kihívásokkal szembesült az előző munkahelyén, és hogyan küzdötte le őket?” – Ez egy nagyszerű alkalom arra, hogy problémamegoldó képességedet bemutasd. Használj STAR módszert (Szituáció, Feladat, Akció, Eredmény) a válaszod felépítéséhez.
- „Mi volt a legnagyobb sikere a korábbi munkahelyén?” – Válassz egy olyan sikert, amely releváns a megpályázott pozíció szempontjából, és részletezd az eléréséhez vezető lépéseket.
- „Mit tanult a korábbi munkahelyén, ami hasznos lehet ebben a pozícióban?” – Gondold át, hogy a korábbi tapasztalataid hogyan illeszkednek a jelenlegi pozíció követelményeihez, és emeld ki a releváns készségeidet.
A legfontosabb, hogy a válaszaid hitelesek és konkrétak legyenek. Készülj fel példákkal, amelyekkel alátámasztod az állításaidat, és kerüld az általánosságokat.
Például, ahelyett, hogy azt mondod: „Jó voltam a csapatmunkában”, mondd inkább: „A korábbi munkahelyemen egy öt fős csapatban dolgoztam egy projekten, ahol az én feladatom a kommunikáció koordinálása volt. Ennek eredményeként a projekt időben és a költségvetésen belül valósult meg.”
Gondold át a korábbi munkahelyeidet, és készíts egy listát az elért eredményeidről, a tanulságaidról és a kihívásokról, amelyekkel szembenéztél. Ez segít abban, hogy magabiztosan és felkészülten válaszolj az interjún.
Kérdések a készségekről és képességekről
Az állásinterjúk során gyakran fókuszálnak a készségekre és képességekre. Ezek a kérdések célja, hogy felmérjék, mennyire felelsz meg a pozíció követelményeinek, és mennyire tudsz hatékonyan hozzájárulni a csapat munkájához. Ne feledd, a válaszaidat mindig konkrét példákkal támaszd alá!
Néhány tipikus kérdés:
- „Melyek a legnagyobb erősségeid?” Itt érdemes a pozíció szempontjából releváns készségeket kiemelni, például problémamegoldó képesség, kommunikációs készségek, vagy technikai tudás.
- „Melyek a fejlesztendő területeid?” Légy őszinte, de ne említs olyan hiányosságot, ami kulcsfontosságú a munkakör betöltéséhez. Inkább említs olyat, amin aktívan dolgozol, és mutasd be, hogyan próbálod fejleszteni magad.
- „Mesélj egy helyzetről, amikor egy nehéz problémát kellett megoldanod.” Ez a kérdés a problémamegoldó képességedet teszteli. Mutasd be a helyzetet, a lépéseket, amiket megtettél a megoldás érdekében, és az eredményt.
- „Hogyan kezeled a stresszt a munkahelyen?” Fontos, hogy megmutasd, rendelkezel hatékony stresszkezelési technikákkal, például időmenedzsment, prioritások felállítása, vagy relaxációs gyakorlatok.
A legfontosabb, hogy a válaszaid hitelesek és relevánsak legyenek a pozíció szempontjából. Készülj fel előre, gondold át a saját erősségeidet és gyengeségeidet, és keress konkrét példákat a tapasztalataidból, amelyekkel be tudod bizonyítani a készségeidet.
Például, ha a „kommunikációs készségeid”-et emeled ki, mesélj egy olyan helyzetről, amikor sikeresen közvetítettél egy bonyolult üzenetet egy másik csapatnak, vagy egy ügyfélnek. Ha a „csapatmunkát” tartod fontosnak, mondd el, hogyan segítettél egy kollégádnak egy nehéz projektben, vagy hogyan járultál hozzá a csapat sikeréhez. A konkrét példák sokkal meggyőzőbbek, mint az általános kijelentések.
Motiváció és karriercélok – így mutasd be a vágyaidat
Amikor a motivációd és a karriercéljaid kerülnek szóba, a célod, hogy megmutasd, miért pont ez az állás és miért pont ez a cég passzol hozzád. Kerüld az általános válaszokat, mint például „szeretek emberekkel dolgozni” vagy „pénzt akarok keresni”. Ehelyett fókuszálj a konkrétumokra.
A kérdésre, hogy „Mi motiválja Önt?”, ne felsorolást adj, hanem egy történetet. Mesélj egy olyan helyzetről, amikor valami igazán inspirált, és hogyan érte el a célodat. Ez lehet egy sikeres projekt, egy nehézség leküzdése, vagy egy új készség elsajátítása.
A karriercéljaidat bemutatva fontos, hogy reális és releváns legyél. Ne beszélj olyan álmokról, amiknek semmi köze a pozícióhoz. Ehelyett hangsúlyozd, hogy hogyan látod magad fejlődni ebben a szerepkörben, és hogyan járulhatsz hozzá a cég sikeréhez.
A legfontosabb, hogy a válaszaid őszinték legyenek, és tükrözzék a valódi érdeklődésedet a pozíció iránt.
Például, ahelyett, hogy azt mondod: „Szeretnék vezető lenni”, mondhatod: „Érdekel a csapatmunka és a projektmenedzsment, és szeretnék fejlődni ebben az irányban, hogy a jövőben nagyobb projekteket is irányíthassak.”
Néhány példakérdés:
- „Hol látja magát 5 év múlva?”
- „Mi a legnagyobb szakmai célja?”
- „Mi motiválja Önt a munkában?”
- „Miért jelentkezett erre az állásra?”
- „Mit szeretne elérni ebben a pozícióban?”
Készülj fel ezekre a kérdésekre előre, és fogalmazd meg a válaszaidat úgy, hogy egyértelműen látszódjon a lelkesedésed és a motivációd.
Kérdések a személyiségről és a csapatmunkáról
Az állásinterjú során a személyiségedre és a csapatmunkára való alkalmasságodra vonatkozó kérdések célja, hogy felmérjék, mennyire illeszkedsz a vállalati kultúrába és hogyan tudsz együttműködni másokkal. Készülj fel alaposan ezekre a kérdésekre, mert a válaszaid nagyban befolyásolhatják a döntést.
„Milyen a személyiséged?” – Egy ilyen kérdésre ne egyszerű jelzőkkel válaszolj (pl. „kedves”, „szorgalmas”). Ehelyett mutasd be magad történeteken keresztül. Például: „Szeretem a kihívásokat, és mindig keresem a lehetőségeket a fejlődésre. Emlékszem, amikor…” és mesélj el egy konkrét esetet, ami ezt alátámasztja.
„Hogyan viselkedsz stresszhelyzetben?” – Fontos, hogy őszinte legyél, de ne panaszkodj. Mondd el, hogy felismered a stressz jeleit, és milyen módszereket alkalmazol a kezelésére. Például: „Ilyenkor igyekszem priorizálni a feladatokat, és szükség esetén segítséget kérni a kollégáktól.”
„Mondj egy példát, amikor konfliktusod volt egy kollégáddal. Hogyan oldottad meg?” – Ez a kérdés a konfliktuskezelési képességeidet méri. Kerüld a vádaskodást, és fókuszálj a megoldásra. Mutasd be, hogy képes vagy kompromisszumot kötni és a közös cél érdekében együttműködni.
A legfontosabb, hogy a csapatmunkával kapcsolatos kérdésekre adott válaszaidban hangsúlyozd a kommunikáció, az együttműködés és a kölcsönös tisztelet fontosságát.
„Mi a szereped egy csapatban?” – Ne mondd, hogy mindig te vagy a vezető, de ne is bagatellizáld el a saját érdemeidet. Mondd el, hogy alkalmazkodsz a helyzethez, és képes vagy vezetőként és követőként is hatékonyan dolgozni.
„Mondj egy példát, amikor egy csapatban dolgoztál, és sikert értetek el.” – Készülj egy konkrét történettel, ami bemutatja a csapatmunkád pozitív hatásait. Emeld ki a többiek hozzájárulását is, és ne csak a saját szerepedre fókuszálj.
„Mit tartasz a legfontosabbnak a csapatmunkában?” – A válaszodnak tükröznie kell a vállalat értékeit. Gyakran a jó kommunikáció, a tisztelet és a közös célok elérése a legfontosabb.
Nehéz kérdések kezelése – hogyan válaszolj diplomatikusan
Állásinterjúkon gyakran merülnek fel olyan kérdések, amelyek célja nem csupán a készségeid és tapasztalataid felmérése, hanem a reakcióid és a problémamegoldó képességed tesztelése is. Ezek a „nehéz” kérdések, melyek diplomatikus választ igényelnek, kulcsfontosságúak a pozitív benyomás kialakításában.
Például, amikor a gyengeségeidről kérdeznek, kerüld a kliséket („túl maximalista vagyok”) és a munkakör szempontjából kritikus hiányosságok bevallását. Ehelyett válassz egy olyan területet, amelyen fejlődsz, és hangsúlyozd, hogy aktívan dolgozol a javításán. Mondhatod például: „Korábban nehezen delegáltam feladatokat, mert szerettem mindent magam kézben tartani. Azonban felismertem, hogy ez nem hatékony, ezért most tudatosan gyakorlom a delegálást, és már látom az előnyeit.”
A korábbi konfliktushelyzetekről való kérdezésnél soha ne hibáztasd egyértelműen a volt munkatársakat vagy a vezetőséget. Fogalmazz diplomatikusan, fókuszálva arra, hogy mit tanultál a helyzetből, és hogyan kezelted azt professzionálisan. Például: „Volt egy nézeteltérésem egy projekttel kapcsolatban, ahol a csapat különböző megközelítéseket támogatott. Aktívan meghallgattam a többiek véleményét, és végül sikerült közös nevezőre jutnunk, ami a projekt sikeréhez vezetett.”
A legfontosabb, hogy a nehéz kérdésekre adott válaszaid őszinték, de pozitívak és építő jellegűek legyenek. Mutasd meg, hogy képes vagy tanulni a hibáidból, és hogy a konfliktusokat konstruktívan kezeled.
A „Miért hagytad ott az előző munkahelyed?” kérdésre adott válasz szintén kritikus. Kerüld a negatív megjegyzéseket a volt munkáltatódról. Inkább hangsúlyozd, hogy új kihívásokat keresel, vagy hogy a jelenlegi pozíció jobban illeszkedik a karriercéljaidhoz. Például: „Az előző munkahelyemen sok értékes tapasztalatot szereztem, azonban úgy éreztem, hogy eljött az ideje, hogy új területeken is kipróbáljam magam, és a jelenlegi pozícióban látom a lehetőséget a szakmai fejlődésemre.”
Végül, készülj fel a kínos kérdésekre is, például a fizetési elvárásaidra. Legyen egy reális elképzelésed a pozícióhoz és a tapasztalataidhoz mérten, és legyél nyitott a tárgyalásra. Kutass utána a piaci átlagnak, hogy magabiztosan tudj válaszolni.
Viselkedésalapú interjúkérdések (Behavioral Questions) és a STAR módszer
A viselkedésalapú interjúkérdések célja, hogy a múltbeli viselkedésed alapján következtessenek a jövőbeli teljesítményedre. Ezek a kérdések nem a „mit tennél” hipotetikus helyzetekre koncentrálnak, hanem arra, hogy mit tettél egy konkrét szituációban.
Példák viselkedésalapú kérdésekre:
- Mondj egy példát, amikor hibáztál. Hogyan kezelted a helyzetet?
- Írj le egy helyzetet, amikor konfliktusod volt egy kollégáddal. Hogyan oldottad meg a konfliktust?
- Mesélj egy projektről, amiben vezető szerepet töltöttél be. Mik voltak a kihívások és hogyan küzdötted le őket?
A STAR módszer egy nagyszerű eszköz ezeknek a kérdéseknek a megválaszolására. A STAR egy mozaikszó, ami a következőket jelenti:
- Situation (Helyzet): Írd le a konkrét helyzetet, amiben voltál. Hol voltál, mikor volt, kik voltak még ott? Légy konkrét és adja meg a kontextust.
- Task (Feladat): Mi volt a feladatod vagy a célod ebben a helyzetben? Mit kellett elérned?
- Action (Cselekvés): Mit tettél konkrétan? Itt részletezd a cselekedeteidet, a gondolkodásmódodat és a döntéseidet. Ne a „csapat” cselekedeteit írd le, hanem a saját tevékenységedet!
- Result (Eredmény): Mi lett a végeredmény? Mit értél el? Milyen tanulságokat vontál le? Számszerűsítsd az eredményeket, ha lehetséges (pl. „15%-kal növeltük az eladásokat”).
A STAR módszer segít strukturáltan és érthetően elmesélni a történetedet, így a kérdező pontos képet kaphat a képességeidről és tapasztalataidról.
Fontos: A válaszod legyen őszinte és hiteles. Ne próbálj meg valaki másnak tűnni, mint aki vagy. Készülj fel előre néhány történettel, amik jól példázzák a különböző készségeidet (pl. problémamegoldás, csapatmunka, kommunikáció).
Példa a STAR módszer alkalmazására (kérdés: Mondj egy példát, amikor hibáztál):
Helyzet: Egy új szoftver bevezetésén dolgoztam a cégünkben. A feladatom az volt, hogy a felhasználókat betanítsam a szoftver használatára.
Feladat: A feladatom az volt, hogy létrehozzak egy átfogó oktatóanyagot és megszervezzek egy sor képzést a felhasználók számára.
Cselekvés: Sajnos, az oktatóanyagban elkövettem egy hibát, ami miatt a felhasználók nem tudtak egy fontos funkciót helyesen használni. Amikor észrevettem a hibát, azonnal értesítettem a felettesemet és a fejlesztőket. Gyorsan kijavítottam a hibát az oktatóanyagban és új képzéseket szerveztem a felhasználók számára, hogy pótoljam a hiányosságokat.
Eredmény: A hiba kijavítása és az új képzések megszervezése után a felhasználók hatékonyan tudták használni a szoftvert. Tanultam abból, hogy a jövőben sokkal alaposabban ellenőrizzem az oktatóanyagokat és nagyobb hangsúlyt fektessek a felhasználói visszajelzésekre.
Kérdések a cégről – mutasd, hogy tájékozott vagy
Amikor az interjú végén megkérdezik, hogy van-e kérdésed, ez egy arany lehetőség, hogy megmutasd, mennyire komolyan gondolod az állást. Ne hagyd ki! De mit kérdezz?
Fókuszálj a cégre! A kérdéseid mutassák, hogy alaposan utánanéztél a vállalatnak. Ne kérdezz olyat, amire a válasz könnyen megtalálható a weboldalukon. Ehelyett:
- Kérdezz a cég jövőbeli terveiről. Például: „Hol látják a céget 5 év múlva? Milyen új piacokra terveznek belépni?”
- Érdeklődj a céges kultúráról. Például: „Hogyan írná le a cég kultúráját? Milyen értékek a legfontosabbak a vállalat számára?”
- Kérdezz a versenytársakról. Például: „Mi a legnagyobb különbség a cég és a versenytársai között? Miben vagyunk jobbak?” (Ezt persze udvariasan!)
A legfontosabb, hogy a kérdéseid relevánsak legyenek, és tükrözzék a valódi érdeklődésed a cég iránt. Ne csak a kérdés kedvéért kérdezz!
Ne feledd: ez a te lehetőséged is, hogy kiderítsd, a cég valóban megfelel-e az elvárásaidnak. Gondold át előre, mi az, ami számodra fontos a munkahelyben!
Kérdések a pozícióról – mit tudsz és mit szeretnél tudni
Az állásinterjún nem csak téged fognak kérdezni, hanem neked is lehetőséged van kérdezni. Ez a szakasz arról szól, hogy milyen kérdéseket tehetsz fel a pozícióval kapcsolatban, és hogyan mutathatod meg, hogy tájékozott vagy, és valóban érdekel a lehetőség.
Milyen kérdésekre számíthatsz a pozíció ismeretéről? Például: „Mit tud a vállalatunkról/erről a pozícióról?”, vagy „Miért jelentkezett erre a pozícióra?”. A válaszodban mutasd meg, hogy alaposan utánanéztél a cégnek és a pozíciónak, és értsd, hogyan illeszkedsz a csapatba.
És mit érdemes kérdezni? Ne félj kérdezni a napi feladatokról, a csapatstruktúráról, a fejlődési lehetőségekről, vagy akár arról, hogy milyen kihívásokkal szembesülhet az, aki ezt a munkát végzi. Ezzel nemcsak a saját döntésedet segítheted, hanem azt is mutatod, hogy proaktív vagy, és valóban érdekel a pozíció.
A legfontosabb, hogy a kérdéseid relevánsak és átgondoltak legyenek. Ne kérdezz olyan dolgokat, amik könnyen megtalálhatóak a cég weboldalán.
Példák kérdésekre, amiket feltehetsz:
- Milyen fő célkitűzései vannak a pozíciónak az első 3-6 hónapban?
- Hogyan mérhető a siker ebben a pozícióban?
- Milyen lehetőségek vannak a szakmai fejlődésre a cégen belül?
Kérdések a fizetésről és a juttatásokról
A fizetés és a juttatások témaköre kényes pont lehet az interjún. Fontos, hogy felkészüljünk erre a területre is. Ne tegyük az interjú elejére a fizetési igényünket, hacsak nem kérdezik meg direktben. Várjuk meg, amíg jobban megismerjük a pozíciót és a céget.
Mire számíthatunk? Gyakori kérdés a korábbi fizetésünk, vagy a jelenlegi fizetési igényünk. Legyünk reálisak és tájékozottak! Nézzünk utána a piaci átlagoknak a pozíciónkra és a tapasztalatunkra vonatkozóan.
Hogyan válaszoljunk? Kerüljük a konkrét számok megadását, amíg nem muszáj. Ehelyett mondhatjuk, hogy „Nyitott vagyok a tárgyalásra, és a piaci átlaggal összhangban várok fizetést”. Ha mégis konkrét számot kell mondanunk, adjunk meg egy fizetési sávot, amibe beleférünk.
A legfontosabb: tudjuk, mennyit ér a munkánk! Ne engedjük, hogy alulértékeljenek minket.
Juttatások: Ne feledkezzünk meg a juttatásokról sem! Kérdezzünk rá az egészségbiztosításra, a cafeteria-rendszerre, a bónuszokra, a képzési lehetőségekre és a szabadságra. Ezek mind hozzájárulnak a teljes kompenzációs csomaghoz.
Tipp: Készítsünk egy listát a számunkra fontos juttatásokról, és prioritás szerint rendezzük őket. Így könnyebben tudunk majd tárgyalni a munkáltatóval.
Kérdések az interjú végén – mit kérdezz te az interjúztatótól
Az állásinterjú végén általában lehetőséget kapsz kérdezni. Ez nem csak egy formalitás! Ez a te esélyed, hogy tájékozódj a cégről, a pozícióról és a munkakörnyezetről, és demonstráld az érdeklődésedet.
Ne hagyd ki ezt a lehetőséget! A felkészületlenség azt sugallja, hogy nem vagy igazán motivált.
Íme néhány példa, amivel jól zárhatod az interjút:
- Milyen fejlődési lehetőségek vannak ebben a pozícióban a cégen belül?
- Hogyan néz ki egy tipikus nap ebben a munkakörben?
- Milyen kihívásokkal szembesül a csapat jelenleg?
- Milyen a cég kultúrája, és hogyan támogatják a munkavállalók jóllétét?
- Milyen sikereket ért el a cég az elmúlt időszakban?
A kérdéseid minősége sokat elárul rólad. Gondold át előre, mit szeretnél tudni, és fogalmazz pontosan!
Kerüld a kérdéseket, amelyekre a válasz megtalálható a cég weboldalán, vagy amelyek a fizetésre, szabadságra vonatkoznak (ezt majd a megfelelő pillanatban). Koncentrálj a munkakör lényegére, és arra, hogyan tudsz a cég hasznára lenni.
Emlékezz, az interjú egy kétirányú kommunikáció. A kérdéseid megmutatják, hogy gondolkodsz, és hogy mennyire vagy komolyan érdeklődő.
Online állásinterjúk – sajátosságok és tippek
Az online állásinterjúk során a leggyakoribb kérdések természetesen ugyanazok, mint a személyes találkozóknál, azonban a válaszok előadásmódja és a felkészülés szempontjai jelentősen eltérnek. A „Meséljen magáról” kérdésre például rövidebb, tömörebb választ kell adni, figyelve arra, hogy a technikai korlátok (pl. internetkapcsolat) ne befolyásolják a mondanivalónk érthetőségét. Gyakorold a válaszaidat, hogy gördülékenyen menjen a beszéd!
A „Miért szeretne nálunk dolgozni?” kérdésnél különösen fontos, hogy mutasd be a cég online jelenlétét (honlap, közösségi média), és hogyan kapcsolódik ez a te karriercéljaidhoz. Ne csak az általános dolgokat említsd, hanem konkrét példákat, amiket a cég online felületein láttál.
A „Mik az erősségeid és gyengeségeid?” kérdésnél pedig a digitális kompetenciáidat hangsúlyozd. Erősségként említheted a gyors tanulási képességed új szoftverekkel kapcsolatban, vagy a hatékony online kommunikációt. Gyengeségként pedig mondhatod, hogy néha nehezen tudod elválasztani a munkaidőt a magánélettől, amikor otthonról dolgozol, de ezen folyamatosan dolgozol.
A legfontosabb az online interjúnál, hogy teszteld a technikai eszközöket (mikrofon, kamera, internetkapcsolat) az interjú előtt. Győződj meg arról, hogy a háttér rendezett és csendes, és hogy a ruházatod professzionális.
További tippek:
- Szemkontaktus: Nézz a kamerába beszéd közben, ne a képernyőn lévő interjúztatót figyeld.
- Nonverbális kommunikáció: Az arckifejezésed és testbeszéded ugyanolyan fontos, mint a személyes találkozónál.
- Környezet: Kerüld a zavaró tényezőket (pl. mobiltelefon, háziállatok).