A motorok világa rendkívül szerteágazó, ám a működésük alapelvei viszonylag egyszerűek. Lényegében valamilyen energiaformát alakítanak át mechanikai energiává, ami aztán munkavégzésre használható. Leggyakrabban elektromos energiát (villanymotorok), kémiai energiát (belső égésű motorok) vagy hőenergiát (gőzgépek, Stirling-motorok) használnak.
A működési eljárások sokfélék lehetnek, de a legtöbb motor valamilyen forgó mozgást hoz létre. Ez a forgó mozgás aztán különböző áttételekkel és mechanizmusokkal alakítható át a kívánt mozgássá, például lineáris mozgássá egy autó kerekénél vagy egy szivattyú dugattyújának mozgatásává.
A motorok alapvető célja tehát az, hogy a rendelkezésre álló energiaforrást a lehető leghatékonyabban alakítsák át hasznos munkavégzéssé.
A hatékonyság kritikus fontosságú, hiszen minél hatékonyabb egy motor, annál kevesebb energiát pazarol el hővé vagy más nem kívánt melléktermékké. Ez nem csak a gazdaságosság szempontjából lényeges, hanem a környezetvédelmi szempontok miatt is.
A továbbiakban részletesen megvizsgáljuk a különböző motor típusok működését, kitérve az alapelvekre, a működési ciklusokra és a fontosabb alkatrészekre. Megismerjük a villanymotorok mágneses mezőkkel történő interakcióját, a belső égésű motorok égési folyamatait és a gőzgépek termodinamikai ciklusait.
A hőerőgépek alapelvei: Termodinamikai alapok
A hőerőgépek működésének alapja a termodinamika, azon belül is a termodinamika főtételei. Ezek a tételek írják le az energia átalakulását és a hő áramlását egy rendszerben, és kulcsfontosságúak a motorok tervezésében és elemzésében.
A termodinamika első főtétele, az energiamegmaradás törvénye, kimondja, hogy az energia nem vész el, csak átalakul. A motorokban ez azt jelenti, hogy a befektetett energia (általában üzemanyag elégetéséből származó hőenergia) átalakul mechanikai munkává, de nem keletkezik és nem vész el energia a folyamat során. Valójában az energia egy része hővé alakulva a környezetbe távozik, ami a motorok hatásfokának egyik korlátja.
A termodinamika második főtétele a entrópiáról szól, ami a rendszer rendezetlenségének mértéke. Ez a tétel kimondja, hogy egy zárt rendszer entrópiája csak növekedhet. A motorok esetében ez azt jelenti, hogy a hőenergia mechanikai munkává történő átalakítása sosem lehet 100%-os hatásfokú, mert a folyamat során az entrópiája növekszik a rendszernek, ami energiaveszteséget okoz.
A hőerőgépek ciklikus folyamatokon keresztül működnek. Egy ciklus során a munkaközeg (például gáz) állapotváltozásokon megy keresztül, melyek során hőt vesz fel és ad le, valamint munkát végez. A Carnot-ciklus egy ideális termodinamikai ciklus, ami a maximális elméleti hatásfokot határozza meg két hőmérséklet között működő hőerőgépek számára. Bár egyetlen valós motor sem éri el a Carnot-ciklus hatásfokát, ez az elméleti határ fontos referencia a tervezés során.
A termodinamika törvényei nemcsak korlátokat szabnak a motorok hatásfokának, hanem irányt is mutatnak a hatékonyabb motorok tervezéséhez, például a hőveszteség minimalizálásával és a ciklusok optimalizálásával.
A motorok működésének megértéséhez elengedhetetlen a termodinamikai folyamatok, mint például az izoterm (állandó hőmérsékletű), izobár (állandó nyomású), izochor (állandó térfogatú) és adiabatikus (hőcsere nélküli) folyamatok ismerete. Ezek a folyamatok alkotják a motorok munkaciklusait, és befolyásolják a motor teljesítményét és hatásfokát.
A belsőégésű motorok evolúciója: Történelmi áttekintés
A belsőégésű motorok fejlődése egy hosszú és izgalmas történet, melynek kezdetei egészen a 17. századig nyúlnak vissza. Bár az első kísérletek még távol álltak a mai értelemben vett motoroktól, Christian Huygens 1673-as kísérletei a lőpor felhasználásával már mutattak potenciált.
Azonban az igazi áttörést Étienne Lenoir érte el 1860-ban, aki megalkotta az első kereskedelmileg sikeres gázmotort. Ez a motor, bár nem volt túl hatékony, bebizonyította, hogy a belsőégésű elv működőképes.
A következő fontos lépés Nikolaus Otto nevéhez fűződik, aki 1876-ban megalkotta a négyütemű motort, mely jelentősen hatékonyabb volt Lenoir motorjánál. Ez a motor gyakorlatilag lefektette a modern belsőégésű motorok alapjait.
Otto találmánya forradalmasította az ipart, és a mai napig a legelterjedtebb működési elv a benzin- és dízelmotorok esetében.
A dízelmotor, Rudolf Diesel 1893-as találmánya, tovább finomította a belsőégésű motor koncepcióját, magasabb hatásfokot és más üzemanyagok használatát lehetővé téve. A 20. század elején a belsőégésű motorok elkezdték kiszorítani a gőzgépeket a közlekedésben és az iparban is. A folyamatos fejlesztések, mint például a turbófeltöltés és a közvetlen befecskendezés, a mai napig is tartanak, céljuk a hatékonyság növelése és a károsanyag-kibocsátás csökkentése.
A négyütemű motor működése részletesen
A négyütemű motor, ahogy a neve is mutatja, négy ütemben végzi el a munkaciklust: szívás, sűrítés, gyújtás/robbanás, és kipufogás. Ezt a négy ütemet a dugattyú két teljes mozgásával (fel-le) éri el.
Szívás: Az első ütemben a dugattyú lefelé mozog, miközben a szívószelep nyitva van. Ezáltal vákuum keletkezik a hengerben, és a levegő (benzinmotor esetén levegő-üzemanyag keverék) beáramlik a hengerbe. A szívószelep a dugattyú alsó holtpontjához (AH) közel záródik.
Sűrítés: A második ütemben a dugattyú felfelé mozog, mindkét szelep (szívó és kipufogó) zárva van. A dugattyú felfelé haladva összenyomja a hengerben lévő levegőt (vagy keveréket), ami jelentősen megnöveli annak hőmérsékletét és nyomását. Ez a sűrítés kulcsfontosságú a hatékony égéshez.
Gyújtás/Robbanás: A harmadik ütemben, a dugattyú felső holtpontja (FH) közelében, a sűrített levegő-üzemanyag keveréket (benzinmotor esetén) a gyújtógyertya meggyújtja. Dízelmotoroknál az üzemanyagot közvetlenül a forró, sűrített levegőbe fecskendezik, ami öngyulladást okoz. A hirtelen égés (robbanás) megnöveli a nyomást a hengerben, ami lefelé tolja a dugattyút, munkát végezve. Ez az ütem a motor hajtóereje.
A négyütemű motor lényege, hogy a belső égésből származó energiát forgómozgássá alakítja át, a dugattyú lineáris mozgását a főtengely forgó mozgásává alakítva.
Kipufogás: A negyedik ütemben a dugattyú felfelé mozog, miközben a kipufogószelep nyitva van. A dugattyú kitolja az égés során keletkezett égéstermékeket (kipufogógázokat) a hengerből a kipufogórendszerbe. A kipufogószelep a dugattyú felső holtpontjához közel záródik, és a ciklus újra kezdődik.
Az ütemek időzítése rendkívül fontos a motor hatékony működéséhez. A szelepek nyitását és zárását a vezérműtengely szabályozza, melynek pontos beállítása elengedhetetlen a megfelelő teljesítmény és üzemanyag-fogyasztás eléréséhez.
A négyütemű motor előnyei közé tartozik a viszonylag egyszerű felépítés, a megbízhatóság, és a jó hatásfok. Hátránya a kétütemű motorokhoz képest a nagyobb méret és súly, valamint a bonyolultabb vezérlés.
A kétütemű motor sajátosságai és működési elvei
A kétütemű motor a belsőégésű motorok egy speciális típusa, mely működési ciklusát két ütemben, azaz a dugattyú egyetlen fel-le mozgásával fejezi be. Ez jelentősen eltér a négyütemű motoroktól, ahol a ciklus négy ütemet (szívás, sűrítés, robbanás, kipufogás) igényel.
A kétütemű motorok egyszerűbb felépítésűek, mivel nincsenek szelepeik. Ehelyett a dugattyú mozgatásával nyitják és zárják a különböző csatornákat (szívó-, öblítő-, és kipufogócsatorna). Ez a konstrukció lehetővé teszi a magasabb teljesítmény/tömeg arányt, viszont kevésbé hatékony égést és magasabb károsanyag-kibocsátást eredményez.
A működés lényege a következő: A dugattyú felfelé haladva sűríti a hengerben lévő üzemanyag-levegő keveréket, miközben a forgattyúsházban vákuumot hoz létre. Amikor a dugattyú eléri a felső holtpontot, a gyújtógyertya meggyújtja a keveréket, a robbanás pedig lefelé tolja a dugattyút. Ez a mozgás hajtja meg a főtengelyt. A dugattyú lefelé haladva megnyitja a kipufogócsatornát, amin keresztül a kiégett gázok távoznak. Ugyanakkor megnyílik az öblítőcsatorna is, amin keresztül a forgattyúsházból friss üzemanyag-levegő keverék érkezik a hengerbe, kiszorítva a maradék kipufogógázt.
Fontos megjegyezni, hogy a kétütemű motorok kenése speciális. Mivel a forgattyúsházban keveredik az üzemanyag és a levegő, a kenést általában az üzemanyaghoz kevert olaj biztosítja. Ez az olaj ég el a keverékkel együtt, ami hozzájárul a magasabb károsanyag-kibocsátáshoz. Egyes modern kétütemű motorok olajbefecskendezést alkalmaznak, ami javítja a kenést és csökkenti a kibocsátást.
A kétütemű motorok egyszerűsége és magas teljesítmény/tömeg aránya miatt gyakran használják őket kismotorokban, láncfűrészekben, robogókban és más könnyű, hordozható eszközökben, ahol a méret és a súly kritikus tényezők.
A kétütemű motorok hatásfoka általában alacsonyabb, mint a négyütemű motoroké. Ennek oka, hogy a szívás és a kipufogás egyszerre zajlik, ami miatt egy része a friss üzemanyag-levegő keveréknek a kipufogócsatornán keresztül távozik, mielőtt elégne. Ezt a jelenséget átöblítésnek nevezik.
Az alábbiakban összefoglaljuk a kétütemű motorok legfontosabb jellemzőit:
- Egyszerű felépítés
- Magas teljesítmény/tömeg arány
- Két ütemben fejezi be a működési ciklust
- Nincsenek szelepek
- Keverékolajozás (általában)
- Alacsonyabb hatásfok
- Magasabb károsanyag-kibocsátás
A motor fő alkatrészei és funkcióik
A motor működésének megértéséhez elengedhetetlen a fő alkatrészek és azok funkcióinak ismerete. Ezek az alkatrészek szorosan együttműködve biztosítják az energia átalakítását és a mozgás létrehozását.
- Henger (hengerfej, hengerblokk): A hengerben történik az égés, ami a dugattyút mozgatja. A hengerfej zárja le a hengert, és gyakran itt helyezkednek el a szelepek. A hengerblokk pedig a hengerek fő tartószerkezete.
- Dugattyú: A dugattyú a hengerben fel-alá mozog, a táguló gázok által kifejtett nyomás hatására. Ez a lineáris mozgás alakul át forgómozgássá.
- Hajtókar: A hajtókar köti össze a dugattyút a főtengellyel. Átviteli elemként funkcionál, a dugattyú lineáris mozgását a főtengely forgómozgásává alakítja.
- Főtengely: A főtengely kapja a hajtókaron keresztül a mozgást, és ezt forgómozgássá alakítja. Ez a forgómozgás hajtja meg a jármű kerekeit.
- Szelepek (szívó- és kipufogószelep): A szelepek szabályozzák a levegő és üzemanyag bejutását a hengerbe (szívószelep), valamint az égéstermékek távozását (kipufogószelep).
- Vezérműtengely: A vezérműtengely vezérli a szelepek nyitását és zárását, biztosítva a megfelelő időzítést a motor működéséhez.
- Gyújtógyertya (benzines motoroknál): A gyújtógyertya a hengerben lévő üzemanyag-levegő keveréket gyújtja be, elindítva az égési folyamatot.
- Befecskendező (üzemanyag-befecskendező rendszer): A befecskendező juttatja a megfelelő mennyiségű üzemanyagot a hengerbe, vagy a szívócsőbe.
A motor hatékony működéséhez elengedhetetlen az alkatrészek precíz együttműködése és a megfelelő kenés. A kenőrendszer gondoskodik a mozgó alkatrészek közötti súrlódás csökkentéséről, míg a hűtőrendszer a motor optimális hőmérsékletét tartja fenn.
A motor alkatrészeinek szinkronizált működése teszi lehetővé az energia hatékony átalakítását és a jármű meghajtását.
A motor típusától függően (pl. benzines, dízel) az egyes alkatrészek szerepe és működési elve kissé eltérhet, de a fenti alapelvek minden motorra érvényesek.
A motor kenési rendszere: Fontosság, típusok és működés
A motor kenési rendszere létfontosságú a belső égésű motorok megfelelő működéséhez. Fő feladata a súrlódás csökkentése a mozgó alkatrészek között, ezzel minimalizálva a kopást és a hőtermelést. Ennek hiányában a motor alkatrészei hamar tönkremennének.
A kenési rendszerek alapvetően két fő típusra oszthatók:
- Nedves karteres kenési rendszer: Ebben az esetben az olaj a motor alján, a karterben található. Az olajszivattyú innen szívja fel az olajat, majd a motor különböző pontjaira juttatja el.
- Száraz karteres kenési rendszer: Ezt a rendszert gyakran használják nagy teljesítményű motorokban, ahol fontos a megbízható olajellátás még extrém körülmények között is. Az olajat egy külön tartályban tárolják, és több szivattyú gondoskodik a keringtetésről.
A kenési rendszer működése a következő lépésekből áll:
- Az olajszivattyú felszívja az olajat a karterből (vagy a külön tartályból).
- Az olaj áthalad egy olajszűrőn, ami eltávolítja a szennyeződéseket.
- A szűrt olaj a motor különböző pontjaira kerül, például a főtengely csapágyaihoz, a vezérműtengelyhez és a dugattyúkhoz.
- Az olaj kenést biztosítva visszacsurog a karterbe (vagy a tartályba), ahol a ciklus újra kezdődik.
A megfelelő olajnyomás elengedhetetlen a hatékony kenéshez. Az olajnyomást egy olajnyomás-érzékelő figyeli, és ha az érték a megengedett alá esik, figyelmeztető jelzést küld a vezetőnek.
A motor megfelelő kenése nem csupán a kopás csökkentésében játszik kulcsszerepet, hanem a motor hőmérsékletének szabályozásában és a szennyeződések eltávolításában is.
Fontos a rendszeres olajcsere, mert az olaj idővel elhasználódik és szennyeződik, ezáltal csökken a kenési hatékonysága. Az olajcsere intervallumát a gyártó ajánlásai szerint kell meghatározni.
A motor hűtési rendszere: Levegő- és folyadékhűtés
A motor hatékony működésének elengedhetetlen feltétele a megfelelő hűtés. A hő, ami az égés során keletkezik, jelentősen csökkentheti a motor alkatrészeinek élettartamát és teljesítményét. Két fő hűtési rendszer létezik: a levegőhűtés és a folyadékhűtés.
A levegőhűtés egyszerűbb megoldás. A motor hengerfejére és blokkjára bordákat szerelnek, amik növelik a felületet, így hatékonyabban adhatják le a hőt a környező levegőnek. A menetszél, vagy egy külön ventilátor segíti a levegő áramlását a bordák között. Ez a rendszer olcsóbb, könnyebb és kevesebb karbantartást igényel, de kevésbé hatékony a nagy teljesítményű motoroknál, különösen szélsőséges körülmények között. Jellemzően kisebb motorkerékpároknál, fűnyíróknál és néhány régebbi autómodellnél alkalmazzák.
A folyadékhűtés bonyolultabb, de jóval hatékonyabb. A motorban keringő hűtőfolyadék (általában víz és fagyálló keveréke) elvonja a hőt a motor forró pontjairól, majd a hűtőradiátorban adja le azt a levegőnek. A folyadék keringését egy vízpumpa biztosítja. A termosztát szabályozza a hűtőfolyadék hőmérsékletét, biztosítva, hogy a motor a megfelelő hőmérsékleten működjön. Ez a rendszer egyenletesebb hőmérsékletet biztosít, csökkenti a motor kopását és lehetővé teszi a nagyobb teljesítmény elérését.
A motor hűtési rendszereinek célja, hogy a motor alkatrészeinek hőmérsékletét optimális szinten tartsa, elkerülve a túlmelegedést és a károsodást.
Mindkét rendszernek megvannak a maga előnyei és hátrányai. A választás a motor típusától, a felhasználási céltól és a költségvetéstől függ. Fontos a hűtési rendszer rendszeres karbantartása, legyen szó a levegőbordák tisztításáról vagy a hűtőfolyadék cseréjéről, hogy a motor hosszú távon is megbízhatóan működjön.
A motor üzemanyag-ellátó rendszere: Karburátorok és befecskendezés
A motor üzemanyag-ellátó rendszere kulcsfontosságú a hatékony és megbízható működéshez. Két fő típusa létezik: a karburátor és a befecskendezés. Mindkettő célja ugyanaz: a megfelelő mennyiségű üzemanyagot a levegővel összekeverni a tökéletes égéshez.
A karburátor egy mechanikus eszköz, amely a Venturi-elven alapul. A motor által beszívott levegő áthalad egy szűkített részen (Venturi-cső), ahol a sebessége megnő, a nyomása pedig lecsökken. Ez a nyomáskülönbség szívja fel az üzemanyagot egy fúvókából, majd a levegővel keveredik. A karburátor egyszerű felépítésű, de a hatékonysága és pontossága korlátozott. Különböző terhelési viszonyokhoz (pl. alapjárat, gyorsítás) különböző fúvókák és beállítások szükségesek.
A befecskendezés egy modernebb és pontosabb megoldás. Ebben az esetben az üzemanyagot egy vagy több befecskendező szelep (injektor) juttatja a szívócsőbe vagy közvetlenül az égéstérbe. A befecskendezést egy elektronikus vezérlőegység (ECU) irányítja, amely számos szenzor adatait figyeli (pl. fordulatszám, terhelés, levegő hőmérséklete). Ennek köszönhetően a befecskendezés pontosan szabályozható, optimalizálva az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.
A befecskendezésnek több fajtája létezik:
- Központi befecskendezés: Egyetlen injektor juttatja az üzemanyagot a szívócsőbe.
- Többpontos befecskendezés: Minden hengernél külön injektor található a szívócsőben.
- Közvetlen befecskendezés: Az injektor közvetlenül az égéstérbe fecskendezi az üzemanyagot.
A befecskendezés, különösen a közvetlen befecskendezés, jelentősen javítja a motor hatásfokát és csökkenti a károsanyag-kibocsátást a karburátoros rendszerekhez képest.
A karburátorok ma már leginkább a régebbi vagy kisebb teljesítményű motorokban találhatók meg. A modern motorok szinte kivétel nélkül befecskendezésesek, mivel ez a technológia lehetővé teszi a szigorú környezetvédelmi előírások betartását és a jobb teljesítményt.
A motor gyújtási rendszere: Hagyományos és elektronikus gyújtás
A motor gyújtási rendszere kulcsfontosságú a robbanómotor működésében. Feladata, hogy a sűrített üzemanyag-levegő keveréket a megfelelő pillanatban begyújtsa a hengerben, ezzel elindítva a dugattyú mozgását és a motor működését.
A hagyományos gyújtás, vagy megszakítós gyújtás, egy egyszerűbb, mechanikus megoldás. Fő elemei a gyújtótekercs, a megszakító kalapács, a kondenzátor és a gyújtógyertyák. A megszakító kalapács a vezérműtengellyel szinkronban működik, időzítve a gyújtótekercs áramkörének megszakítását. Ez a megszakítás nagyfeszültséget indukál a tekercsben, ami a gyújtógyertyákra jut, és ott szikrát hoz létre.
A hagyományos gyújtás pontossága a mechanikus kopás miatt idővel csökken, ezért rendszeres karbantartást igényel.
Az elektronikus gyújtás egy modernebb, megbízhatóbb megoldás. Itt a megszakító kalapácsot egy elektronikus vezérlőegység (ECU) váltja fel, amely szenzorok segítségével figyeli a motor fordulatszámát és terhelését, és ennek megfelelően optimalizálja a gyújtás időzítését. Az elektronikus gyújtás lehet tranzisztoros vagy tirisztoros, a lényeg, hogy az áramkör megszakítása és a gyújtás pillanatának vezérlése elektronikus úton történik.
Az elektronikus gyújtás előnyei a hagyományos gyújtással szemben a pontosabb gyújtás időzítés, a jobb hidegindítás, a kisebb karbantartási igény és a hosszabb élettartam. Mivel nincsenek mechanikus kopó alkatrészek, a gyújtás időzítése kevésbé változik az idő múlásával.
Vannak különböző típusú elektronikus gyújtások, például az elosztó nélküli gyújtás (DIS), ahol minden gyújtógyertyához külön gyújtótekercs tartozik, így még pontosabb és hatékonyabb gyújtást tesz lehetővé.
A dízelmotor működési elve és különbségei
A dízelmotor működése jelentősen eltér a benzinmotorétól, bár mindkettő belsőégésű motor. A legfontosabb különbség a gyújtás módjában rejlik. Míg a benzinmotor a levegő-üzemanyag keveréket gyújtógyertyával gyújtja be, addig a dízelmotor a kompresszió hőjét használja fel az üzemanyag meggyújtására.
A dízelmotor működése négy ütemben történik:
- Szívó ütem: A dugattyú lefelé mozog, a szívószelep nyitva van, és a hengerbe csak levegő áramlik be.
- Sűrítő ütem: A dugattyú felfelé mozog, mindkét szelep zárva van, és a levegő erősen összenyomódik. Ez a sűrítés rendkívül magas hőmérsékletet eredményez a hengerben.
- Munka ütem: Amikor a dugattyú a felső holtpont közelében van, az üzemanyagot (dízelolajat) befecskendezik a forró levegőbe. A magas hőmérséklet hatására az üzemanyag azonnal meggyullad, és a hirtelen tágulás lefelé tolja a dugattyút.
- Kipufogó ütem: A dugattyú felfelé mozog, a kipufogószelep nyitva van, és a kipufogógázok távoznak a hengerből.
A dízelmotorok általában nagyobb kompresszióviszonyt alkalmaznak, mint a benzinmotorok (általában 14:1 és 25:1 között), ami magasabb hatásfokot és jobb nyomatékot eredményez alacsony fordulatszámon. Ez teszi a dízelmotorokat ideális választássá teherautók, buszok és egyéb nehézgépek számára.
Az üzemanyag befecskendezése rendkívül fontos a dízelmotorok hatékony működéséhez. A modern dízelmotorokban közös nyomócsöves (common rail) befecskendezési rendszereket használnak, amelyek lehetővé teszik az üzemanyag pontos adagolását és befecskendezési időzítését. Ez javítja az üzemanyag-fogyasztást, csökkenti a károsanyag-kibocsátást és növeli a motor teljesítményét.
A dízelmotor alapelve a kompressziós gyulladás, ami azt jelenti, hogy az üzemanyag a levegő nagymértékű összenyomásával elért magas hőmérséklet hatására gyullad meg, gyújtógyertya használata nélkül.
A dízelmotorok általában robosztusabb felépítésűek, mint a benzinmotorok, mivel a magasabb kompressziós nyomás nagyobb igénybevételt jelent a motor alkatrészeire. Emiatt a dízelmotorok általában hosszabb élettartamúak és megbízhatóbbak.
A Wankel-motor: Forgódugattyús motor működése
A Wankel-motor, vagy forgódugattyús motor, jelentősen eltér a hagyományos dugattyús motoroktól. Működése során egy háromszög alakú rotor forog egy epitrochoid alakú házban. Ez a forgás hozza létre a motorban a szívás, sűrítés, gyújtás és kipufogás négy ütemét.
A rotor minden egyes fordulatakor három kamra jön létre, amelyek mérete folyamatosan változik. Ezek a kamrák végzik el a fent említett ütemeket. Az üzemanyag-levegő keverék beszívása az egyik kamrába történik, majd a rotor forgásával a kamra mérete csökken, ami sűrítést eredményez. A sűrített keveréket ezután meggyújtják, a robbanás pedig tovább forgatja a rotort. A keletkezett égéstermékek végül a kipufogónyíláson keresztül távoznak.
A Wankel-motor egyik legnagyobb előnye a kevesebb mozgó alkatrész a dugattyús motorokhoz képest, ami elméletileg nagyobb megbízhatóságot és simább járást eredményez.
Ugyanakkor a Wankel-motoroknak is vannak hátrányai. Az egyik legjelentősebb a magasabb üzemanyag-fogyasztás és a nagyobb károsanyag-kibocsátás, valamint a rotor csúcsainak tömítéseinek kopása, ami a motor élettartamát befolyásolhatja. Ezek a tényezők korlátozták a Wankel-motorok széles körű elterjedését a járműiparban, bár bizonyos alkalmazásokban, például sportautókban, továbbra is megtalálható.
A motor teljesítményének mérése és befolyásoló tényezők
A motor teljesítményének mérése alapvetően kétféleképpen történhet: közvetlenül és közvetetten. A közvetlen mérés a motor által leadott nyomaték és fordulatszám egyidejű mérésén alapul. Ezt leggyakrabban egy fékpadon végzik, ahol a motor egy terhelést generáló egységet hajt meg. A fékpad méri a motor által kifejtett erőt (nyomatékot) és a tengely forgási sebességét (fordulatszámot). Ebből a két értékből a teljesítmény egyszerűen kiszámítható.
A közvetett mérés során a motor által elfogyasztott üzemanyag mennyiségét és a keletkező égéstermékek összetételét vizsgálják. Ezen adatok alapján, bonyolult számításokkal becsülhető a motor teljesítménye. Ez a módszer kevésbé pontos, mint a közvetlen mérés, de bizonyos esetekben, például a motor beépített állapotában, praktikusabb lehet.
Számos tényező befolyásolja a motor teljesítményét. Ezek közül a legfontosabbak:
- Levegő hőmérséklete és nyomása: A sűrűbb, hidegebb levegő több oxigént tartalmaz, ami jobb égést és nagyobb teljesítményt eredményez.
- Üzemanyag minősége: A magasabb oktánszámú üzemanyagok általában jobb égést biztosítanak, különösen a nagy teljesítményű motoroknál.
- Motor hőmérséklete: A túl hideg vagy túl meleg motor nem optimálisan működik. Az ideális hőmérséklet biztosítja a legjobb hatásfokot.
- Kopás és karbantartás: A kopott alkatrészek, például a dugattyúgyűrűk vagy a szelepek, csökkentik a motor hatásfokát és teljesítményét. A rendszeres karbantartás, például az olajcsere és a szűrők cseréje, elengedhetetlen a motor optimális működéséhez.
A motor maximális teljesítménye a fordulatszám függvényében változik. Általában létezik egy optimális fordulatszám tartomány, ahol a motor a legnagyobb teljesítményt adja le.
Fontos megjegyezni, hogy a gyártók által megadott teljesítmény adatok általában ideális laboratóriumi körülmények között mért értékek. A valóságban, a motor tényleges teljesítménye a fenti tényezők miatt eltérhet.