Hogyan írj motivációs levelet, ami meggyőzi a HR-est

Szeretnél egy állást, de nem tudod, hogyan írj meggyőző motivációs levelet? Ne aggódj, segítünk! Ebben a cikkben lépésről lépésre megmutatjuk, hogyan keltsd fel a HR-es figyelmét. Ismerd meg a legfontosabb trükköket, amikkel kiemelkedhetsz a tömegből, és bebizonyíthatod, hogy te vagy a tökéletes jelölt!

BFKH.hu
29 Min Read

A motivációs levél nem csupán egy kötelező melléklet az önéletrajzhoz. A HR-es szemében ez egy fontos szűrő, egy lehetőség arra, hogy a jelentkező kibontsa a CV-ben felsorolt tényeket, és megmutassa, miért is ő a legalkalmasabb a pozícióra. Gyakran a HR-esek több száz pályázatot kapnak egyetlen állásra, így a motivációs levél az, ami igazán megragadhatja a figyelmüket.

Egy jól megírt motivációs levél nem ismétli meg az önéletrajzot, hanem kiegészíti azt. Rávilágít azokra a készségekre és tapasztalatokra, amelyek a leginkább relevánsak az adott pozíció szempontjából. A HR-es abból fogja látni, hogy mennyire átgondolt a jelentkezés, mennyire értjük a cég profilját és az elvárásokat.

A motivációs levél egyben egy személyes bemutatkozás is. Lehetőséget ad arra, hogy megmutassuk a személyiségünket, a motivációnkat és a lelkesedésünket. A HR-es nem csak a képességeinkre kíváncsi, hanem arra is, hogy be tudunk-e illeszkedni a vállalati kultúrába.

A motivációs levél az első benyomás, amit a HR-es szerez rólunk. Ez az a dokumentum, ami eldöntheti, hogy meghívnak-e minket egy állásinterjúra, vagy sem.

Ezért is olyan fontos, hogy a motivációs levél professzionális, átgondolt és meggyőző legyen. Nem szabad elhanyagolni, hanem időt és energiát kell fektetni a megírásába, hogy a lehető legjobb képet mutassuk magunkról.

A motivációs levél célja és szerepe a jelentkezési folyamatban

A motivációs levél nem csupán egy kötelező melléklet az önéletrajz mellett. Ez a te lehetőséged, hogy személyessé tedd a jelentkezésed és megmutasd a HR-esnek, miért vagy tényleg alkalmas a pozícióra.

Míg az önéletrajz a tapasztalataidat és képességeidet sorolja fel, addig a motivációs levél összeköti ezeket a készségeket a konkrét álláshirdetéssel és a cég céljaival. Megmutatja, hogy érted a vállalat küldetését, és hogy a te szakmai múltad hogyan illeszkedik ehhez a képhez.

A motivációs levél legfontosabb célja, hogy meggyőzze a HR-est arról, hogy érdemes vagy az állásinterjúra.

Gondolj rá úgy, mint egy személyre szabott reklámra, amiben te vagy a termék. Nem elég felsorolni a tulajdonságaidat (mint az önéletrajzban), hanem el kell adnod magad: miért van szüksége a cégnek éppen rád? Milyen konkrét problémákat tudsz megoldani a tudásoddal és tapasztalatoddal?

Röviden: a motivációs levél a kulcs ahhoz, hogy a jelentkezésed kitűnjön a tömegből, és hogy a HR-es ne csak egy újabb papírt lásson benned, hanem egy potenciális értékes munkatársat.

A tökéletes motivációs levél alapkövei: Kutatás és előkészület

Mielőtt egyetlen szót is leírnál, alaposan tájékozódj! A motivációs levél hatékonysága azon múlik, mennyire sikerül személyre szabni azt az adott cég és pozíció igényeihez. Ne kezdd el az írást anélkül, hogy elvégezted volna a házi feladatot.

Először is, kutass a cégről! Nézd meg a weboldalukat, olvass róluk híreket, keress interjúkat a vezetőikkel. Értsd meg a küldetésüket, az értékeiket és a kultúrájukat. Mire törekszenek? Milyen problémákat próbálnak megoldani? Ha ezt tudod, meg tudod mutatni, hogyan illeszkedsz be a képbe.

Másodszor, elemezd a munkaköri leírást! Figyelj a kulcsszavakra, a követelményekre és a felelősségekre. Ne csak olvasd el, hanem gondold át, hol vannak átfedések a te képességeid és tapasztalataid között. Készíts listát arról, hogy mely pontokban felelsz meg az elvárásoknak, és hogyan tudsz bizonyítékot szolgáltatni erre.

A legfontosabb, hogy a motivációs levél ne egy általános sablon legyen, hanem egyedi válasz az adott álláshirdetésre. A HR-esek azonnal kiszúrják a sablonos, személytelen leveleket.

Harmadszor, ha lehetséges, próbálj meg információt gyűjteni a cégnél dolgozókról, különösen arról a személyről, aki a felvételi folyamatban részt vesz. A LinkedIn remek forrás lehet erre. Ha tudod, ki fogja olvasni a leveled, könnyebben tudod a stílusod és a hangnemed hozzá igazítani.

Végül, gondold át a saját történetedet. Milyen tapasztalataid, eredményeid vannak, amelyek relevánsak a pozíció szempontjából? Készíts egy listát a legerősebb érveidről, és gondold át, hogyan tudod ezeket beépíteni a motivációs levélbe. Ne csak felsorold a képességeidet, hanem mutasd meg, hogyan alkalmaztad azokat a gyakorlatban, és milyen eredményeket értél el velük.

A cég és a pozíció alapos megismerése

Mielőtt egyáltalán nekikezdenél a motivációs levél megírásának, szánj időt a cég és a megpályázott pozíció alapos feltérképezésére. Ez nem csupán formalitás, hanem a siker kulcsa! A HR-es azonnal kiszúrja, ha valaki csak sablon szövegeket használ, és nem mutat valódi érdeklődést.

Kezdd a cég weboldalának alapos áttanulmányozásával. Nézd meg a küldetésüket, értékeiket, a legutóbbi híreket, projektjeiket. Próbálj meg minél többet megtudni a kultúrájukról. A LinkedIn-en nézd meg a cégnél dolgozókat, hátha találsz olyat, akivel közös a háttered, vagy akinek a munkája inspirál.

A pozícióleírás is aranybánya! Ne csak a feladatokat olvasd el, hanem gondold végig, milyen készségeid és tapasztalataid illeszkednek a leírtakhoz. Gondold végig, hogyan tudnál hozzájárulni a csapat munkájához. Mit tudsz nyújtani, ami másnak nincs?

A motivációs leveled akkor lesz igazán meggyőző, ha egyértelműen látszik, hogy érted a cég működését és a pozíció kihívásait, és meg tudod mutatni, hogy a te tudásod hogyan illeszkedik ebbe a képbe.

Például, ha a cég a fenntarthatóságra törekszik, és neked van tapasztalatod zöld technológiák terén, akkor ezt mindenképpen emeld ki! Ha a pozícióleírásban a projektmenedzsment kiemelt fontosságú, akkor a korábbi projektmenedzsment sikereidről írj részletesen.

Ne feledd, a cél az, hogy megmutasd, nem csak egy munkát keresel, hanem pont ezt a munkát, pont ennél a cégnél szeretnéd végezni!

A saját erősségek és készségek azonosítása és relevanciájuk meghatározása

A motivációs levél meggyőző ereje nagymértékben azon múlik, mennyire tudod hitelesen és relevánsan bemutatni a saját erősségeidet és készségeidet. Ne ess abba a hibába, hogy általánosságokat puffogtatsz! Gondold át alaposan, milyen képességeid vannak, és ezek hogyan kapcsolódnak a megpályázott pozíció követelményeihez.

Kezdd azzal, hogy részletesen átolvasod a munkaköri leírást. Milyen készségeket emelnek ki? Milyen feladatok elvégzéséhez van szükség speciális tudásra? Készíts egy listát ezekről.

Ezután gondold végig a saját tapasztalataidat. Milyen projektekben vettél részt? Milyen eredményeket értél el? Hol használtad azokat a készségeket, amiket a munkaköri leírásban láttál? Gyűjts minél több konkrét példát!

Ne felejtsd el az „soft skilleket” sem! A kommunikációs készség, a problémamegoldó képesség, a csapatmunka – ezek mind nagyon fontosak lehetnek. De itt is a konkrét példákra koncentrálj. Ne csak azt írd, hogy „jó kommunikátor vagyok”, hanem mutasd meg, hogyan használtad ezt a készséged egy konkrét szituációban.

A legfontosabb, hogy ne csak felsorold a készségeidet, hanem bemutasd, hogyan tudod ezeket a cég javára fordítani. Mutasd meg, hogy a te tudásod hogyan oldja meg az ő problémájukat.

Például, ha a munkaköri leírásban szerepel a „projektmenedzsment” készség, és neked van tapasztalatod ebben, ne csak azt írd, hogy „jártas vagyok projektmenedzsmentben”. Ehelyett írd le, hogyan vezettél egy projektet, milyen kihívásokkal szembesültél, és hogyan sikerült elérned a célokat. Számokkal is alátámaszthatod az állításaidat: „A projektet 15%-kal a tervezett költségvetés alatt sikerült befejeznem”.

Fontos, hogy a motivációs levél ne váljon önfényezéssé. Legyél őszinte és reális. Ne írj olyat, ami nem igaz, mert az hamar kiderülhet az interjún. Inkább koncentrálj arra, hogy bemutasd a valódi erősségeidet a lehető legjobb fényben.

A motivációs levél szerkezete: A figyelemfelkeltő bevezetés megírása

A motivációs levél bevezetője kulcsfontosságú. Ez az első benyomás, ami alapján a HR-es eldönti, hogy tovább olvassa-e a leveledet vagy sem. Ezért a bevezetőnek azonnal fel kell keltenie a figyelmet, és meg kell győznie a HR-est arról, hogy érdemes vagy a pozícióra.

Ne kezdd sablonosan! Kerüld az olyan általános frázisokat, mint „Érdeklődéssel olvastam a hirdetésüket…„. Ehelyett próbálj valami egyedi és figyelemfelkeltő megközelítést alkalmazni. Például:

  • Említs egy konkrét eredményt, amit a korábbi munkádban értél el, és ami releváns a megpályázott pozíció szempontjából.
  • Hivatkozz egy közös kapcsolatra, aki ajánlott téged a céghez.
  • Fogalmazz meg egy merész állítást, ami alátámasztja a rátermettségedet.

A legfontosabb: a bevezetődnek azonnal ki kell derülnie, hogy miért éppen te vagy a legalkalmasabb jelölt az adott pozícióra.

Például, ha egy marketing pozícióra jelentkezel, a bevezetőd lehetne valami ilyesmi: „Megdupláztam a közösségi média követőink számát az előző munkahelyemen, és meggyőződésem, hogy hasonló eredményeket tudok elérni az Önök cégénél is.” Ez sokkal hatásosabb, mint egy általános bevezető.

A bevezetőd legyen rövid és tömör, maximum 3-4 mondat. A cél az, hogy felkeltsd az érdeklődést, és arra ösztönözd a HR-est, hogy tovább olvassa a leveledet.

A fő rész kidolgozása: Hogyan mutassuk be a tapasztalatainkat és készségeinket?

A motivációs leveled középpontjában az a rész áll, ahol bebizonyítod, hogy te vagy a legalkalmasabb a pozícióra. Itt kell meggyőznöd a HR-est arról, hogy a tapasztalataid és a készségeid pontosan illeszkednek a cég elvárásaihoz. Ne csak felsorold a dolgokat, hanem mutasd meg, hogyan alkalmaztad őket a gyakorlatban, és milyen eredményeket értél el velük.

Kezdd azzal, hogy alaposan áttanulmányozod a munkaköri leírást. Milyen készségeket és tapasztalatokat emelnek ki? Milyen feladatokat kell majd elvégezned? Írd össze ezeket, és gondold át, mely pontokhoz tudsz kapcsolódni a saját múltadból.

Ahelyett, hogy általánosságban beszélnél a képességeidről, mutasd be konkrét példákon keresztül, hogyan használtad őket a korábbi munkáid során.

Használj a STAR módszert (Situation, Task, Action, Result) a példáid bemutatásához. Ez egy hatékony technika, amivel strukturáltan és meggyőzően tudod leírni a tapasztalataidat:

  • Situation (Helyzet): Vázold fel a helyzetet, amiben voltál. Hol dolgoztál? Milyen projektben vettél részt?
  • Task (Feladat): Mi volt a te konkrét feladatod, célod ebben a helyzetben?
  • Action (Tevékenység): Mit tettél a feladat elvégzése érdekében? Milyen lépéseket tettél meg? Milyen készségeket alkalmaztál?
  • Result (Eredmény): Mi lett az eredménye a tevékenységednek? Számokkal is alátámaszthatod, ha lehetséges (pl. „15%-kal növeltem az eladásokat”).

Például, ahelyett, hogy azt írnád, hogy „jó vagyok a projektmenedzsmentben”, írd ezt:

„Egy X projekt során (helyzet) a feladatom az volt, hogy a határidőre elkészüljön egy új szoftver (feladat). Én koordináltam a csapat munkáját, priorizáltam a feladatokat, és folyamatosan kommunikáltam a stakeholderekkel (tevékenység). Ennek eredményeként a projekt időben elkészült, és a költségvetésen belül maradtunk (eredmény).”

Ne csak a szakmai tapasztalataidra koncentrálj. Ha van releváns önkéntes munkád, tanulmányi projekted, vagy hobbid, ami kapcsolódik a pozícióhoz, azt is említsd meg. Ezek is bizonyíthatják a készségeidet és a motivációdat.

Ügyelj arra, hogy a készségeid és a tapasztalataid a cég értékeivel és kultúrájával is összhangban legyenek. Ha tudod, hogy a cég fontosnak tartja a csapatmunkát, hangsúlyozd azokat a példáidat, amikor sikeresen dolgoztál csapatban. Ha a cég innovatív, emeld ki azokat a projekteket, ahol kreatív megoldásokat alkalmaztál.

Formázd a szöveget úgy, hogy könnyen áttekinthető legyen. Használj bekezdéseket, felsorolásokat, és kiemeléseket a fontos információk hangsúlyozására. Egy HR-es naponta rengeteg önéletrajzot és motivációs levelet néz át, ezért fontos, hogy a tiéd azonnal megragadja a figyelmét.

Végül, de nem utolsósorban: ellenőrizd a helyesírást és a nyelvhelyességet! Egy hibásan megírt motivációs levél rossz benyomást kelt, és azt sugallja, hogy nem veszed elég komolyan a jelentkezést.

A céghez való illeszkedés bizonyítása: Miért akarunk éppen ott dolgozni?

A HR-est nem csak az érdekli, hogy jó szakember vagy-e, hanem az is, hogy miért éppen náluk szeretnél dolgozni. Ez a motivációs leveled egyik legfontosabb része, hiszen itt mutatod meg, hogy valóban illeszkedsz a cég kultúrájához, értékeihez és céljaihoz.

Ne általánosságokat puffogtass! Kerüld az olyan kliséket, mint „nagy kihívásokat keresek” vagy „szeretnék fejlődni”. Ehelyett konkrétan fogalmazz! Mutasd meg, hogy utánanéztél a cégnek, ismered a tevékenységüket és a céljaikat. Ezt a tudást pedig kösd össze a saját szakmai ambícióiddal.

Például:

  • Ha a cég innovatív megoldásokat kínál a piacon, említsd meg, hogy mindig is érdekelt az új technológiák alkalmazása és a kreatív problémamegoldás.
  • Ha a cég társadalmi felelősségvállalása kiemelkedő, hangsúlyozd, hogy számodra is fontos a környezetvédelem vagy a közösségi szerepvállalás.
  • Ha a cég egy gyorsan növekvő startup, említsd meg, hogy szereted a dinamikus környezetet és a kihívásokat, és szívesen vennéd ki a részed egy sikeres vállalkozás építéséből.

A lényeg, hogy a motivációs leveledben összekösd a cég tevékenységét a saját érdeklődéseddel és képességeiddel. Írd le, hogy te hogyan tudsz hozzájárulni a cég sikeréhez.

Ahelyett, hogy azt írod, „szeretem a csapatmunkát”, inkább említsd meg, hogy a korábbi projekteid során milyen sikereket értél el csapatban, és hogyan tudnád ezt a tudást a jelenlegi pozícióban is kamatoztatni. A konkrét példák sokkal meggyőzőbbek, mint az általános állítások.

Ne feledd, a HR-es azt szeretné látni, hogy tudod, hova jelentkezel, és hogy őszintén lelkesedsz a lehetőségért. Ez a motivációs levelednek ezen része a kulcs ahhoz, hogy meggyőzd őket, te vagy a megfelelő ember a pozícióra.

A befejezés megírása: Erős zárás és a következő lépés

A motivációs leveled befejezése éppoly fontos, mint a kezdés. Itt kell meggyőzően összefoglalnod, miért éppen te vagy a legalkalmasabb a pozícióra, és miért érdemes veled továbblépni a kiválasztási folyamatban.

Ne csak ismételd meg a korábban leírtakat, hanem emeld ki a legfontosabb erősségeidet, és mutasd meg, hogy ezek hogyan illeszkednek a cég igényeihez. Érdemes egy rövid utalást tenni arra, hogy mennyire lelkesít a lehetőség, és hogy pontosan mit tudnál hozzáadni a csapat munkájához.

A záró bekezdésben feltétlenül fejezd ki a reményedet arra, hogy személyesen is bemutatkozhatsz egy interjú során.

Ne felejtsd el megköszönni a HR-es idejét és figyelmét, és egyértelműen jelezd, hogy várod a válaszukat. Fontos, hogy a befejezésed professzionális, de egyben barátságos és pozitív legyen, hogy jó benyomást kelts!

Példa záró mondatra:

  • „Köszönöm, hogy időt szánt a jelentkezésemre. Bízom benne, hogy hamarosan személyesen is találkozhatunk egy interjú keretében.”
  • „Nagy érdeklődéssel várom a válaszukat, és remélem, hogy lehetőségem nyílik bemutatni, hogyan tudom a tapasztalataimmal és a lelkesedésemmel hozzájárulni a cég sikereihez.”

A motivációs levél stílusa és nyelvezete: A professzionális hangvétel fontossága

A motivációs levél stílusa kulcsfontosságú a HR-es meggyőzéséhez. Kerüld a túlzottan informális, baráti hangnemet, és törekedj a professzionális, de mégis személyes megközelítésre. A nyelvhasználat legyen korrekt, pontos és szabatos. A helyesírási hibák és a pongyola fogalmazás azonnal rontják az összképet, és azt sugallják, hogy nem fektettél elég energiát a levél megírásába.

A motivációs levél nem a baráti csevegés helye. Használj formálisabb megszólításokat („Tisztelt…” vagy „Érdeklődve olvastam…”), és tartsd tiszteletben a céget és a HR-est. Kerüld a szlenget, a rövidítéseket (kivéve, ha azok közismertek az adott iparágban), és a túlzottan bonyolult mondatszerkezeteket. A cél az, hogy világosan és érthetően kommunikáld az értékeidet és a motivációdat.

A legfontosabb, hogy a nyelvezeted és a stílusod tükrözze a pozíció és a cég kultúráját. Olvasd el alaposan a hirdetést és a cég weboldalát, hogy megbizonyosodj arról, milyen hangnemet várnak el.

Például, egy kreatív ügynökségnél megengedőbb lehet a stílus, mint egy banknál. Azonban még a kreatív iparágban is fontos a professzionalizmus bizonyos szintje. A meggyőző motivációs levél azt mutatja, hogy érted a céget, és képes vagy az ő elvárásaiknak megfelelően kommunikálni.

Kerülendő hibák a motivációs levélben: A leggyakoribb buktatók

A motivációs levél meggyőző ereje nagyban csökken, ha elkövetjük a leggyakoribb hibákat. Kerüljük a közhelyeket! A „motivált vagyok” és „csapatjátékos vagyok” típusú mondatok önmagukban nem sokat mondanak. Konkrét példákkal támaszd alá állításaidat!

Ne másold le a önéletrajzodat! A motivációs levél nem az önéletrajz ismétlése, hanem annak kiegészítése. Itt tudod elmagyarázni, miért vagy alkalmas a pozícióra, és hogyan illeszkedsz a cég kultúrájába.

A helyesírási hibák és a rossz fogalmazás azonnal negatív képet festenek rólad. Mindig olvasd át többször a levelet, vagy kérj meg valakit, hogy nézze át helyetted!

A legfontosabb, hogy a motivációs levél személyre szabott legyen. Ne küldj ugyanazt a levelet minden pozícióra! Olvasd el alaposan a hirdetést, és hangsúlyozd azokat a készségeidet és tapasztalataidat, amelyek a leginkább relevánsak az adott munkakör szempontjából.

A túlzott önteltség vagy a alulértékelés is kerülendő. Légy magabiztos, de ne tűnj arrogánsnak. Mutasd be a képességeidet, de ne dicsekedj.

Végül, ne felejtsd el a megfelelő megszólítást és a udvarias elköszönést. A „Tisztelt Hölgyem/Uram!” helyett próbálj meg utánajárni, ki a HR-es vagy a felvételt végző személy neve, és személyesen szólítsd meg.

Kulcsszavak használata a motivációs levélben: Az ATS rendszerek optimalizálása

A motivációs leveled sikere nagymértékben függ attól, hogy mennyire ATS-kompatibilis. Az ATS (Applicant Tracking System) rendszerek automatizálják a jelentkezők szűrését, és gyakran kulcsszavak alapján döntenek arról, ki jut tovább a következő körbe. Ezért elengedhetetlen, hogy a levél tele legyen olyan kulcsszavakkal, amelyek a pozícióleírásban és a céges profilban szerepelnek.

Honnan tudhatod, melyek ezek a kulcsszavak? Először is, alaposan tanulmányozd a pozícióleírást. Figyeld meg, milyen készségeket, tapasztalatokat és tulajdonságokat emelnek ki. Másodszor, nézd meg a cég weboldalát, különösen a „Rólunk” és a „Karrier” oldalt. Itt megtalálod a cég értékeit, küldetését és céljait, amelyek szintén kulcsszavakként szolgálhatnak.

Ne csak felsorold a kulcsszavakat! Integráld őket természetes módon a mondatokba, bemutatva, hogyan kapcsolódnak a te tapasztalataidhoz és képességeidhez. Használj szinonimákat is, hogy elkerüld a túlzott ismétlést, és a szöveg olvasmányos maradjon.

A legfontosabb, hogy a kulcsszavak relevánsak legyenek, és tükrözzék a valós tudásodat és tapasztalataidat. Ne próbálj meg hamis információkat feltüntetni csak azért, hogy átjuss az ATS rendszeren, mert ez a személyes interjún úgyis kiderül.

Például, ha a pozícióleírásban szerepel a „projektmenedzsment” kulcsszó, ne csak említsd meg, hogy van projektmenedzsment tapasztalatod, hanem írd le, hogyan vezettél sikeresen projekteket, milyen módszereket alkalmaztál, és milyen eredményeket értél el. Ezzel nemcsak az ATS-t győzöd meg, hanem a HR-est is, aki látja, hogy valóban értesz a dolgodhoz.

A motivációs levél formázása és megjelenése: A letisztult design fontossága

A motivációs levél első benyomása kulcsfontosságú. A letisztult design azonnal professzionalizmust sugall, és megkönnyíti a HR-es munkáját. Kerüld a túlzsúfolt elrendezést, a furcsa betűtípusokat és a harsány színeket. Válaszd a klasszikus, jól olvasható betűtípusokat, mint a Times New Roman, Arial vagy Calibri, 11-12-es méretben.

A margók legyenek egyenletesek (2,5 cm minden oldalon), a sorköz pedig 1,15. Ezzel biztosítod, hogy a szöveg áttekinthető és könnyen olvasható legyen.

A lényeg, hogy a levél megjelenése ne vonja el a figyelmet a tartalomtól. A cél, hogy a HR-es könnyedén átlássa a képességeidet és tapasztalataidat.

Használj felsorolásokat (

    vagy
    ) a készségeid és eredményeid kiemelésére, ezzel is segítve a gyors áttekintést. A bekezdések legyenek rövidek és lényegre törőek. A kevesebb néha több elv itt is érvényesül.

    Ne feledkezz meg a helyesírásról és a nyelvhelyességről sem! Egy elgépelés is ronthatja az összképet. Olvasd át többször a levelet, vagy kérj meg valakit, hogy nézze át helyetted.

    Referencia és ajánlás a motivációs levélben

    Bár a motivációs levél elsődleges célja a saját képességeid és motivációid bemutatása, a referencia és ajánlás említése is sokat nyomhat a latban. Fontos hangsúlyozni, hogy nem kötelező referenciát feltüntetni a motivációs levélben, de bizonyos esetekben előnyös lehet.

    Mikor érdemes referenciát említeni?

  • Ha az álláshirdetés kifejezetten kéri.
  • Ha van egy közös ismerősöd a cégnél, aki jó hírnévnek örvend. Ebben az esetben rövid említést tehetsz róla, például: „Értesültem a pozícióról Kovács János kollégámtól, aki sokat mesélt a vállalat innovatív szellemiségéről.
  • Ha egy korábbi munkáltatód kifejezetten felajánlotta, hogy ajánlást ad rólad.

A referenciák említésekor lényeges, hogy ne adj meg elérhetőségeket a levélben, csak jelezd, hogy kérésre tudsz referenciát biztosítani.

Fontos, hogy a referenciáid relevánsak legyenek a megpályázott pozíció szempontjából. Ne említs olyan személyt, akinek a véleménye nem releváns a pozícióval kapcsolatban.

Az ajánlás kérdése bonyolultabb. Ha van írásos ajánlásod, azt a motivációs levélhez csatolhatod (ha a hirdetés engedi), vagy jelezheted, hogy kérésre rendelkezésre áll.

Motivációs levél minták és példák: Inspiráció a megíráshoz

A motivációs levél megírása ijesztő feladatnak tűnhet, de a jó hír az, hogy nem kell feltalálnod a spanyolviaszt! Számos motivációs levél minta és példa áll rendelkezésedre, amelyek inspirációt nyújthatnak. Ezek a minták segítenek abban, hogy jobban megértsd a struktúrát, a nyelvezetet és az elvárt tartalmat.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a másolás kerülendő! Egy sablon lemásolása nem fogja meggyőzni a HR-est, hiszen az nem tükrözi a Te egyéniségedet és a motivációdat. A minták arra szolgálnak, hogy kiindulópontot adjanak, és segítsenek a saját, egyedi leveled megírásában.

Hogyan használd a mintákat okosan?

  • Figyeld meg a szerkezetet: Nézd meg, hogyan épül fel egy jó motivációs levél. Milyen bevezetőt, milyen fő részt és milyen befejezést használnak?
  • Gyűjts inspirációt a fogalmazáshoz: Találj olyan kifejezéseket és mondatokat, amelyek tetszenek, és amelyek illenek a Te stílusodhoz.
  • Elemezd a tartalmat: Figyeld meg, milyen készségeket és tapasztalatokat emelnek ki a minták.

A legfontosabb, hogy a mintákat és példákat a saját igényeidre és a megpályázott pozícióra szabd! A motivációs levelednek tükröznie kell a Te egyéniségedet és a Te motivációdat.

Nézd meg a különböző iparágakban használt motivációs leveleket is. Egy marketing pozícióra szánt levél egészen más nyelvezetet és hangsúlyokat fog tartalmazni, mint egy mérnöki állásra jelentkezőé. Az online elérhető minták segítenek abban, hogy konkrét példákat láss, és inspirációt meríts a saját leveledhez.

Ne feledd: a kulcs a személyre szabottság! A minták segítenek az indulásban, de a végső cél egy olyan levél megírása, amely tökéletesen tükrözi a Te egyéniségedet és a Te motivációdat a konkrét pozícióval kapcsolatban.

Különböző iparágak és pozíciók motivációs levelei

A motivációs levél tartalmát mindig az adott iparághoz és pozícióhoz kell igazítani. Nem létezik univerzális recept, ami mindenhol működik. Például, egy marketinges pozícióra jelentkezve a kreativitást, az elemzői képességet és a legújabb trendek ismeretét kell hangsúlyozni.

Ezzel szemben, egy pénzügyi területen betöltendő pozíció esetén a precizitás, a szabályok betartása és a kockázatkezelési tapasztalat kerülnek előtérbe. Fontos, hogy a levélben szereplő példák és eredmények is relevánsak legyenek az adott terület szempontjából.

A kulcs az, hogy a HR-es lássa: érted az iparág sajátosságait és a pozícióhoz szükséges készségeket, valamint hogy a te tapasztalataid és képességeid hogyan illeszkednek a cég igényeihez.

Például, ha egy szoftverfejlesztői állásra pályázol, említsd meg az általad használt programozási nyelveket, a projekteket, amikben részt vettél, és az elért eredményeket. Ha pedig egy értékesítési pozíció az érdekel, fókuszálj a kommunikációs készségeidre, a tárgyalási tapasztalataidra és az elért értékesítési eredményeidre. Ne feledd, a cél, hogy meggyőzd a HR-est, hogy te vagy a legalkalmasabb jelölt az adott pozícióra!

A motivációs levél testreszabása az egyes álláshirdetésekhez

A HR-eseket nem az általános, sablonos levelek győzik meg, hanem azok, amelyek konkrétan az adott pozícióra és cégre szabottak. Ez azt jelenti, hogy nem elég egyszer megírni egy motivációs levelet, majd azt minden álláshirdetésre kiküldeni.

Mielőtt belekezdesz az írásba, alaposan tanulmányozd át az álláshirdetést. Figyeld meg, milyen készségeket, tapasztalatokat és személyiségjegyeket keresnek. Ezeket a kulcsszavakat használd fel a leveledben, hogy megmutasd, te vagy a legmegfelelőbb jelölt.

A motivációs levelednek egyértelműen tükröznie kell, hogy érted a pozíciót, tisztában vagy a cég céljaival, és pontosan tudod, hogyan tudsz hozzájuk hozzájárulni.

Például, ha a hirdetésben a „csapatmunka” szerepel, említs meg egy olyan helyzetet, ahol sikeresen dolgoztál csapatban. Ha a „problémamegoldó készség” a lényeg, írd le, hogyan oldottál meg egy komplex problémát a korábbi munkáid során. Konkrét példákkal támaszd alá az állításaidat!

Ne felejtsd el megemlíteni, miért pont ennél a cégnél szeretnél dolgozni. Kutass a cégről, tudj meg minél többet a kultúrájukról, értékeikről. Ha a leveledben megmutatod, hogy osztod ezeket az értékeket, sokkal nagyobb eséllyel kelted fel a HR-es figyelmét.

A motivációs levél ellenőrzése és finomhangolása

Miután megírtad a motivációs leveledet, elengedhetetlen a gondos átnézés és finomhangolás. Ne hagyd, hogy apró hibák rontsák a jó benyomást! Először is, olvasd el hangosan a levelet. Ez segít kiszűrni a furcsa mondatszerkezeteket és a stilisztikai bakikat.

Másodszor, kérj meg egy barátot vagy családtagot, hogy olvassa át a leveledet. Egy friss szem észreveheti azokat a hibákat, amiket te már nem veszel észre. Különösen figyeljenek a helyesírásra és a nyelvhelyességre!

A legfontosabb, hogy a motivációs levél pontos, tömör és hibátlan legyen.

Harmadszor, ellenőrizd, hogy a levél stílusa illeszkedik-e a cég kultúrájához. Ha egy konzervatívabb cégről van szó, kerüld a túl informális hangnemet. Végül, győződj meg róla, hogy a levél formázása áttekinthető és könnyen olvasható. Használj rövid bekezdéseket és megfelelő betűtípust.

A motivációs levél kísérő e-mail: Hogyan küldjük el a levelet?

A motivációs levél hatékonysága nem csak a tartalmán múlik, hanem azon is, hogyan juttatjuk el a HR-eshez. Az e-mail tárgya legyen egyértelmű és figyelemfelkeltő. Például: „Motivációs levél – [A neved] – [Pozíció neve]„. Kerüljük a sablonos megfogalmazásokat!

A kísérő e-mailben röviden összefoglaljuk, miért pályázunk az adott pozícióra, és miért tartjuk magunkat alkalmasnak. Ne ismételjük meg a motivációs levelet, inkább emeljünk ki 1-2 kulcsfontosságú pontot.

A motivációs levelet és az önéletrajzot PDF formátumban csatoljuk. Így biztosak lehetünk abban, hogy a dokumentum formázása nem változik meg a fogadó oldalon. Az e-mail végén ne felejtsük el a köszönő üzenetet és a elérhetőségeinket (telefonszám, e-mail cím).

Share This Article
Leave a comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük