A gyorsváltó titkai: Hogyan fokozza a hatékonyságot a járművek sebességváltása?

Érdekel, hogyan gyorsul jobban az autód és miért fogyaszt kevesebbet? A gyorsváltó a kulcs! Ez a cikk feltárja a sebességváltás titkait: megtudhatod, hogyan optimalizálja az autó motorjának erejét a hatékonyabb haladásért. Fedezd fel, hogyan működik a gyorsváltó, és hogyan javíthatod a vezetési élményt!

BFKH.hu
20 Min Read

A gyorsváltó nem csupán egy technikai bravúr, hanem a modern járművek teljesítményének és üzemanyag-fogyasztásának kulcsfontosságú eleme. A hagyományos sebességváltókhoz képest a gyorsváltó jelentősen lerövidíti a váltási időt, ami közvetlenül befolyásolja a gyorsulást és a vezetési élményt. Gondoljunk csak bele: minden egyes váltáskor a motor rövid időre elveszíti a kapcsolatot a kerekekkel. Minél rövidebb ez az időtartam, annál kevesebb energiát veszítünk, és annál gyorsabban érhetjük el a kívánt sebességet.

Az üzemanyag-hatékonyság szempontjából is kiemelkedő a gyorsváltó szerepe. A gyorsabb és pontosabb váltások lehetővé teszik, hogy a motor optimális fordulatszámon működjön a lehető legtöbb időt. Ez azt jelenti, hogy a motor hatékonyabban használja fel az üzemanyagot, csökkentve a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

A gyorsváltó hatékony működése kulcsfontosságú a járművek teljesítményének maximalizálásához és az üzemanyag-fogyasztás minimalizálásához.

Fontos megjegyezni, hogy a gyorsváltó előnyei nem csak a sportautókra korlátozódnak. Egyre több személyautóban és haszongépjárműben is megtalálható ez a technológia, hozzájárulva a mindennapi vezetés kényelméhez és gazdaságosságához. A fejlesztések folyamatosak, a cél pedig a még gyorsabb, pontosabb és intelligensebb váltási rendszerek létrehozása, amelyek tovább javítják a járművek hatékonyságát.

A gyorsváltó működési elve: Alkatrészek és funkciók részletes bemutatása

A gyorsváltó, más néven quickshifter, forradalmasította a motorkerékpárok és egyes autók sebességváltási hatékonyságát. Lényege, hogy a pilótának nem kell kuplungot használnia a felváltáshoz, ami jelentősen lerövidíti a váltási időt és növeli a teljesítményt. De hogyan is működik ez a technológia?

A gyorsváltó alapvetően egy elektronikus eszköz, amely a sebességváltó karjába épített erőérzékelővel dolgozik. Amikor a pilóta felváltási szándékkal mozdítja a kart, az érzékelő ezt érzékeli, és jelet küld a motorvezérlő egységnek (ECU).

Az ECU ezután pillanatnyi gyújtásmegszakítást hajt végre, vagy befecskendezés-megszakítást alkalmaz. Ez a rövid megszakítás – általában néhány milliszekundum – tehermentesíti a sebességváltót, lehetővé téve a fogaskerekek könnyed és gyors átkapcsolását. A pilóta szinte észre sem veszi a megszakítást, a váltás zökkenőmentesen történik.

A gyorsváltók különböző típusai léteznek. Az egyirányú (csak felfelé váltásra) és a kétirányú (felfelé és lefelé váltásra) változatok a legelterjedtebbek. A kétirányú gyorsváltók bonyolultabbak, mert a lefelé váltáshoz a motorvezérlőnek finom gázfröccsöt kell adnia (auto-blipper funkció), hogy a motor fordulatszáma illeszkedjen az alacsonyabb sebességfokozathoz.

A gyorsváltó legfontosabb alkatrészei tehát az erőérzékelő, a motorvezérlő egység (ECU) és a gyújtás- vagy befecskendezés-megszakító rendszer. Ezek harmonikus együttműködése biztosítja a gyors és zökkenőmentes váltásokat.

A beállítások finomhangolása kulcsfontosságú a gyorsváltó optimális működéséhez. A megszakítás időtartamát a motor típusához és a vezetési stílushoz kell igazítani. Túl rövid megszakítás esetén a váltás nehézkes lehet, míg a túl hosszú megszakítás rontja a gyorsulást.

A modern gyorsváltók gyakran testreszabható beállításokkal rendelkeznek, lehetővé téve a pilótának, hogy a saját igényeihez igazítsa a működést. Ezáltal a gyorsváltó nem csupán egy kényelmi funkció, hanem egy komoly teljesítménynövelő eszköz is.

A manuális sebességváltók felépítése és működése

A manuális sebességváltók a belsőégésű motorok nyomatékát és fordulatszámát alakítják át úgy, hogy a jármű a lehető leghatékonyabban tudjon haladni különböző sebességeken és terhelési viszonyok között. Alapvetően fogaskerekek bonyolult rendszere alkotja, melyek tengelyeken helyezkednek el.

A főtengely a motorból érkező nyomatékot továbbítja a sebességváltóba. Itt találhatóak a különböző áttételekhez tartozó fogaskerekek. Ezek a fogaskerekek állandóan forognak, de nincsenek közvetlenül összekapcsolva a kimenő tengellyel, amíg a sebességváltó kar segítségével be nem kapcsoljuk őket.

A kimenő tengely a sebességváltóból továbbítja a nyomatékot a differenciálműhöz, majd onnan a kerekekhez. A kimenő tengelyhez kapcsolódnak azok a fogaskerekek, amelyek a főtengelyen lévő fogaskerekekkel kapcsolódnak össze a sebességváltáskor.

A szinkronizáló gyűrűk kulcsszerepet játszanak a sebességváltás simaságában. Feladatuk, hogy a kiválasztott fogaskerék és a kimenő tengely fordulatszámát összehangolják, mielőtt a kapcsolóhüvely teljesen rögzítené a fogaskereket. Ez minimalizálja a fogaskerekek közötti súrlódást és kopást, valamint megakadályozza a recsegő hangokat.

A váltókar mozgatásával a váltóvillák mozgatják a kapcsolóhüvelyeket, melyek a szinkronizált fogaskerekeket rögzítik a kimenő tengelyhez. Ezáltal a motor nyomatéka a megfelelő áttételen keresztül jut el a kerekekhez.

A manuális sebességváltók hatékonyságának maximalizálásához elengedhetetlen a megfelelő sebességváltási technika, amely magában foglalja a kuplung pedál pontos használatát és a megfelelő fordulatszám tartományban történő váltást.

A kuplung a motor és a sebességváltó közötti kapcsolatot szakítja meg, lehetővé téve a fogaskerekek közötti váltást anélkül, hogy a motor terhelés alatt lenne. A kuplung helytelen használata (pl. túl gyors felengedés) rángatózáshoz és a sebességváltó alkatrészeinek fokozott kopásához vezethet.

Az automata sebességváltók típusai és működési mechanizmusai

Az automata sebességváltók világa sokrétű, és a hatékonyság növelésének kulcsa a különböző típusok működési elvének megértésében rejlik. Lássuk a leggyakoribbakat:

  • Hidraulikus automata sebességváltók (bolygóműves): Ezek a váltók hagyományosan hidraulikus nyomással működnek, bolygóművek segítségével változtatva az áttételt. A nyomás szabályozása szelepekkel történik, melyeket egy vezérlőegység irányít. Bár egyszerű felépítésűek, kevésbé hatékonyak, mint modern társaik a hidraulikus veszteségek miatt.
  • Fokozatmentes sebességváltók (CVT): A CVT váltók a sebességfokozatok helyett egy folyamatos áttételt kínálnak. Gyakran ékszíjjal vagy lánccal kötik össze a bemenő és kimenő tengelyt, melyek átmérője változtatható. Ezáltal a motor mindig az optimális fordulatszámon üzemelhet, jelentősen javítva az üzemanyag-hatékonyságot.
  • Kettős kuplungos sebességváltók (DCT): A DCT váltók két kuplungot használnak: az egyik a páratlan, a másik a páros fokozatokért felelős. Ez lehetővé teszi a villámgyors váltásokat, gyakorlatilag megszakítás nélkül adva át a nyomatékot a kerekeknek. A DCT váltók hatékonysága közel azonos a kézi váltókéval, miközben az automata kényelmét nyújtják.
  • Automata manuális váltók (AMT): Az AMT váltók alapvetően kézi váltók, melyeket egy robotizált rendszer vezérel. Ez a rendszer kuplungolja és váltja a sebességeket a vezető helyett. Az AMT váltók költséghatékony megoldást jelentenek, de a váltások általában lassabbak és kevésbé finomak, mint a DCT váltóknál.

A modern automata sebességváltók már szoftveresen vezéreltek, és a vezetői stílushoz, valamint a vezetési körülményekhez is képesek alkalmazkodni. A hatékonyság növelése érdekében gyakran tartalmaznak olyan funkciókat, mint a vitorlázás (szabadonfutás), amikor a motor üzemanyag-fogyasztása minimálisra csökken.

Az automata váltók fejlődésének egyik legfontosabb célja a minél gyorsabb és finomabb váltások elérése, miközben a motor mindig a lehető leghatékonyabb fordulatszámon üzemel.

A hidraulikus vezérlés helyett egyre elterjedtebbek az elektronikus vezérlésű (ECU) rendszerek, melyek precízebben szabályozzák a váltásokat és optimalizálják az üzemanyag-fogyasztást.

A duplakuplungos sebességváltók (DCT) előnyei és hátrányai

A duplakuplungos sebességváltók (DCT) forradalmasították a sebességváltást, kombinálva az automata váltók kényelmét a manuális váltók hatékonyságával. Lényegük, hogy két külön tengellyel és kuplunggal rendelkeznek, az egyik a páratlan, a másik a páros fokozatokért felelős. Ez lehetővé teszi, hogy amíg az egyik kuplung aktív, a másik előre bekapcsolja a következő fokozatot, így a váltás szinte azonnal megtörténik.

Az előnyök között szerepel a rendkívül gyors és sima váltás, ami javítja a gyorsulást és csökkenti a teljesítményvesztést. A DCT-k gyakran jobb üzemanyag-fogyasztást is eredményeznek a hagyományos automata váltókhoz képest, mivel a váltások optimalizáltak és a motor hatékonyabban működik. Emellett a vezetési élmény is fokozódik, mivel a váltások sportosabbak és közvetlenebbek.

Azonban a DCT-knek is vannak hátrányai. Először is, általában drágábbak, mint a hagyományos automata vagy manuális váltók. Másodszor, a bonyolultabb felépítésük miatt a karbantartásuk is költségesebb lehet. Harmadszor, alacsony sebességnél vagy manőverezéskor a váltások néha rángatózhatnak, ami kényelmetlenséget okozhat.

A legfontosabb tudnivaló, hogy a DCT-k hatékonysága abban rejlik, hogy a váltások szinte megszakítás nélkül történnek, minimalizálva a teljesítményvesztést és optimalizálva az üzemanyag-fogyasztást.

Végül, a DCT-k nem feltétlenül alkalmasak minden vezetési stílushoz vagy járműhöz. Például, a terepjáróknál vagy a nagy teherbírású járműveknél a hagyományos automata váltók robusztusabbak és jobban bírják a terhelést. Mindent összevetve, a DCT-k egy kiváló választás lehetnek azok számára, akik a gyors, sima és hatékony váltást részesítik előnyben, de fontos figyelembe venni a költségeket és a karbantartási igényeket is.

A fokozatmentes sebességváltók (CVT) sajátosságai és alkalmazásai

A fokozatmentes sebességváltók, röviden CVT-k (Continuously Variable Transmission), forradalmasították a sebességváltás fogalmát azáltal, hogy nem használnak hagyományos fogaskerekeket. Ehelyett jellemzően két tárcsát és egy szíjat vagy láncot alkalmaznak, melyek áttétele folyamatosan változtatható. Ezáltal a motor mindig az optimális fordulatszámon üzemelhet, ami jelentősen javítja az üzemanyag-hatékonyságot és csökkenti a károsanyag-kibocsátást.

A CVT-k egyik legfőbb előnye a simább gyorsulás. Mivel nincsenek fokozatok, a váltás szinte észrevehetetlen, ami kényelmesebb vezetési élményt nyújt. Gyakran használják hibrid járművekben, ahol a motor hatékonyságának maximalizálása kulcsfontosságú.

Azonban a CVT-knek vannak hátrányai is. Egyes vezetők számára a motor magasabb fordulatszámon való tartása gyorsítás közben, a hagyományos váltókhoz képest szokatlan érzést kelthet. Ezenkívül a CVT-k általában nem bírják olyan jól a nagy nyomatékot, mint a hagyományos automataváltók, ezért ritkábban alkalmazzák őket nagy teljesítményű járművekben.

A fokozatmentes sebességváltók legnagyobb előnye, hogy a motor mindig a legoptimálisabb fordulatszámon működhet, így maximalizálva az üzemanyag-hatékonyságot és minimalizálva a károsanyag-kibocsátást, ami kulcsfontosságú a járművek sebességváltásának hatékonyságának növelésében.

Alkalmazásuk igen széleskörű. A kisautóktól kezdve a robogókon át a traktorokig sokféle járműben megtalálhatók. A mezőgazdaságban például a traktorok esetében lehetővé teszik a motor optimális kihasználását a különböző munkaműveletek során.

A CVT-k jövője ígéretes, hiszen a technológia folyamatosan fejlődik. A modern CVT-k már képesek szimulált fokozatokat is létrehozni, hogy a vezetési élmény közelebb álljon a hagyományos váltókhoz, miközben megőrzik a fokozatmentes váltók előnyeit.

A gyorsváltó hatása a jármű gyorsulására és végsebességére

A gyorsváltó, más néven powershift váltó, jelentősen befolyásolja a jármű gyorsulását és végsebességét. A hagyományos váltókkal ellentétben, a gyorsváltó képes szinte megszakítás nélkül váltani a sebességfokozatok között. Ez azt jelenti, hogy a motor teljesítménye folyamatosan a kerekekre jut, minimalizálva a gyorsulás közbeni holtidőt.

A gyorsulás szempontjából ez óriási előnyt jelent. A hagyományos váltások során a motor fordulatszáma leesik, ami teljesítményvesztéshez vezet. A gyorsváltó ezt kiküszöböli, így a jármű sokkal dinamikusabban gyorsul. Különösen fontos ez sportautók és versenyautók esetében, ahol a másodpercek töredéke is döntő lehet.

A végsebesség elérésekor a gyorsváltó szintén fontos szerepet játszik. Bár a végsebesség elsősorban a motor teljesítményétől és a jármű aerodinamikai tulajdonságaitól függ, a gyorsváltó biztosítja, hogy a motor a lehető leghatékonyabban használja ki a rendelkezésre álló erőt. A gyors és precíz váltások lehetővé teszik, hogy a motor mindig az optimális fordulatszám-tartományban működjön, ami maximalizálja a végsebességet.

A gyorsváltó legfontosabb előnye a folyamatos teljesítményátvitel, ami jelentősen javítja a jármű gyorsulását és segít maximalizálni a végsebességet.

Összességében elmondható, hogy a gyorsváltó kulcsfontosságú a járművek teljesítményének optimalizálásában. A gyorsulás javítása és a végsebesség maximalizálása mellett a vezetési élményt is jelentősen fokozza.

Az üzemanyag-fogyasztás optimalizálása a megfelelő sebességváltással

A megfelelő sebességváltás kulcsfontosságú az üzemanyag-fogyasztás optimalizálásában. Nem mindegy, hogy milyen fordulatszámon váltunk fel vagy le. A cél, hogy a motor a lehető leghatékonyabban működjön, azaz a legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett a legnagyobb nyomatékot leadja.

Általánosságban elmondható, hogy a magasabb sebességfokozatok használata alacsonyabb fordulatszámon csökkenti a fogyasztást. Ez azért van, mert a motor kevesebb munkát végez, kevesebb üzemanyagot éget el ugyanazon sebesség tartásához. Persze, nem szabad túlzásba esni; ha a motor erőlködik, vibrál, vagy nem reagál megfelelően a gázadásra, akkor vissza kell váltani.

A megfelelő sebességváltás nem csak a fogyasztáson segít, hanem a motor élettartamát is növeli, hiszen elkerüljük a felesleges terhelést.

A modern autók gyakran rendelkeznek sebességváltás-segítő funkcióval, ami a műszerfalon jelzi, mikor lenne ideális feljebb vagy lejjebb kapcsolni. Érdemes figyelni ezekre a jelzésekre, de ne feledjük, hogy a vezetési stílusunk és a forgalmi helyzet is befolyásolja a legjobb váltási pontot.

Fontos megjegyezni, hogy a hirtelen gyorsítások és fékezések jelentősen növelik az üzemanyag-fogyasztást. A folyamatos, egyenletes vezetés, kiegészítve a helyes sebességváltással, a legjobb módja az üzemanyag-hatékonyság maximalizálásának.

A gyorsváltó szerepe a károsanyag-kibocsátás csökkentésében

A gyorsváltók nem csupán a vezetési élményt fokozzák, hanem jelentős szerepet játszanak a károsanyag-kibocsátás csökkentésében is. A lényeg abban rejlik, hogy a motor optimális fordulatszám-tartományban tartható a lehető legtöbb időt. Ezáltal hatékonyabban ég el az üzemanyag, kevesebb káros anyag kerül a levegőbe.

A hagyományos manuális váltókhoz képest, ahol a sofőr döntése határozza meg a váltás időpontját, a gyorsváltók – különösen az automatizált változatok – sokkal precízebben és gyorsabban reagálnak a vezetési körülményekre. Például, egy emelkedőn automatikusan visszakapcsolnak, hogy a motor ne fulladjon le, míg egy lejtőn magasabb fokozatba kapcsolnak a fékezés helyett, ezzel is üzemanyagot spórolva.

A gyorsváltók legfontosabb előnye a károsanyag-kibocsátás szempontjából, hogy minimalizálják a motor alacsony hatásfokú működését, ami a legtöbb szennyező anyag kibocsátásáért felelős.

Sok modern gyorsváltó rendelkezik ún. „eco” móddal, amely kifejezetten a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás minimalizálására van optimalizálva. Ebben a módban a váltó a lehető legkorábban kapcsol magasabb fokozatba, ezzel csökkentve a motor fordulatszámát és a fogyasztást.

Ezen kívül a gyorsváltók gyakran együttműködnek más rendszerekkel, mint például a start-stop rendszerrel, amely a motort automatikusan leállítja a forgalmi lámpáknál, tovább csökkentve a károsanyag-kibocsátást. Összességében a gyorsváltók kulcsfontosságúak a környezetbarátabb közlekedés felé vezető úton.

A sebességváltó karbantartása és a meghibásodások megelőzése

A gyorsváltó hatékony működésének megőrzése kulcsfontosságú a jármű teljesítménye szempontjából. A rendszeres karbantartás nem csak a meghibásodásokat előzi meg, hanem biztosítja az optimális sebességváltást, ami közvetlenül befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást és a vezetési élményt.

Az első és legfontosabb lépés a kenőanyag rendszeres ellenőrzése és cseréje. A megfelelő kenőanyag biztosítja a váltóalkatrészek sima működését és csökkenti a kopást. A gyártó által ajánlott intervallumok betartása elengedhetetlen.

A sebességváltó karbantartása során figyelmet kell fordítani a tömítések állapotára is. A szivárgások azonnali javítása megakadályozza a kenőanyag elvesztését, ami súlyos károkat okozhat.

A mechanikus váltóknál a kuplung állapotának ellenőrzése is kiemelt fontosságú. A kopott kuplung nem csak a váltást nehezíti meg, hanem a váltóalkatrészekre is nagyobb terhelést ró.

A sebességváltó olajszintjének és minőségének rendszeres ellenőrzése a legfontosabb lépés a váltó élettartamának meghosszabbításához és a meghibásodások megelőzéséhez.

Az automatikus váltóknál a vezérlőelektronika megfelelő működése is elengedhetetlen. A szenzorok és a vezérlőegység hibái pontatlan váltásokat és teljesítménycsökkenést eredményezhetnek. A diagnosztikai vizsgálatok segíthetnek a problémák korai felismerésében.

A hirtelen és durva váltások kerülése szintén hozzájárul a váltó élettartamának növeléséhez. A finom, tudatos váltások kímélik a váltóalkatrészeket és csökkentik a kopást.

A sebességváltó olajának fontossága és cseréje

A gyors és hatékony sebességváltás egyik kulcseleme a sebességváltó olajának állapota. Ez az olaj biztosítja a fogaskerekek közötti súrlódás minimalizálását, ezáltal lehetővé téve a sima és gyors váltásokat. A nem megfelelő vagy elöregedett olaj jelentősen rontja a váltások minőségét, ami a jármű teljesítményének csökkenéséhez vezethet.

A sebességváltó olaja idővel veszíthet a viszkozitásából és szennyeződhet, például fémforgácsoktól. Ez a folyamat csökkenti az olaj kenési képességét, ami fokozott kopáshoz és nehézkes váltásokhoz vezet. A manuális és automata váltókhoz különböző típusú olajok szükségesek, ezért elengedhetetlen a gyártó által ajánlott specifikációk betartása.

A rendszeres olajcsere nem csupán a váltó élettartamát növeli meg, hanem a váltások pontosságát és sebességét is javítja, ezáltal hozzájárulva a jármű optimális üzemanyag-fogyasztásához és teljesítményéhez.

A csereperiódus a jármű típusától és a használati körülményektől függően változik. Érdemes a gyári előírásokat követni, de extrém körülmények között (pl. gyakori vontatás, sportos vezetés) a csereintervallumot érdemes lerövidíteni. A váltóolaj szintjének rendszeres ellenőrzése is fontos, hiszen az olajszint csökkenése szivárgásra utalhat, ami komoly problémákhoz vezethet.

A gyakori sebességváltó problémák és azok javítása

A gyorsváltó rendszerek, bár hatékonyak, sem mentesek a problémáktól. A leggyakoribb hiba a nehézkes váltás, amit általában a kuplung kopása vagy a váltókar kötéseinek elhasználódása okoz. Ilyenkor a kuplungbowden ellenőrzése és szükség szerinti cseréje, illetve a váltókar mechanizmusának kenése segíthet.

Egy másik gyakori probléma a szinkrongyűrűk kopása, ami recsegő hangot eredményez váltáskor. Ez a probléma komolyabb beavatkozást igényel, gyakran a sebességváltó részleges vagy teljes felújítását. A szinkrongyűrűk cseréje speciális szerszámokat és szakértelmet kíván.

Előfordulhat olajszivárgás is a sebességváltóból. Ez nem csak olajveszteséget okoz, hanem a váltó alkatrészeinek kenését is veszélyezteti. Az olajszivárgás okai lehetnek a tömítések elöregedése vagy a ház sérülése. A tömítések cseréje általában megoldja a problémát.

A sebességváltó olajszintjének rendszeres ellenőrzése és a megfelelő olaj használata kulcsfontosságú a megelőzés szempontjából.

Végül, a váltókar akadozása is gyakori panasz. Ezt okozhatja a váltókar mechanizmusának szennyeződése vagy a bowdenek sérülése. A tisztítás és kenés, illetve a sérült bowdenek cseréje orvosolhatja a problémát.

A vezetéstechnika hatása a sebességváltó élettartamára

A sebességváltó élettartama nagymértékben függ a vezetői szokásoktól. A helytelen vezetéstechnika jelentősen lerövidítheti a váltó élettartamát, míg a tudatos és kíméletes használat meghosszabbíthatja azt. A kuplung helytelen használata, például a félkuplungon való közlekedés, vagy a túlzottan magas fordulatszámon történő váltás komoly terhelést ró a váltóra.

A gyorsváltó, habár a hatékonyságot növeli, nagyobb odafigyelést igényel. A hirtelen, rángató váltások, különösen terhelés alatt, károsíthatják a szinkronizáló gyűrűket és a fogaskerekeket. A pontatlan kuplungkezelés és a nem megfelelő fordulatszám-illesztés szintén problémákat okozhat.

A legfontosabb, hogy a váltásokat finoman, a megfelelő fordulatszámon végezzük, elkerülve a hirtelen rántásokat és a túlzott terhelést. Ezáltal jelentősen növelhető a sebességváltó élettartama.

A rendszeres karbantartás, beleértve a váltóolaj cseréjét a gyártó által előírt intervallumokban, elengedhetetlen a váltó hosszú távú megbízhatóságának megőrzéséhez. A minőségi váltóolaj használata csökkenti a súrlódást és a kopást, ami szintén hozzájárul a váltó élettartamának növeléséhez.

Megosztás
Hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük