Életünk során többször is eljöhet az a pont, amikor úgy érezzük, valami nem stimmel a karrierünkkel. Ez teljesen természetes! A karrierváltás gondolata sokakban felmerül, de a döntés meghozatala ijesztő lehet. Fontos tisztázni: a karrierváltás nem kudarc, hanem egy lehetőség a fejlődésre és a boldogságra.
De mikor van itt az ideje a váltásnak? Több jel is utalhat erre. Például, ha tartósan motivációhiányt tapasztalunk, ha a munkánk már nem okoz örömet, vagy ha úgy érezzük, hogy nem használjuk ki a bennünk rejlő potenciált. A kiégés is egy komoly intő jel lehet, ilyenkor a testi és lelki egészségünk is veszélybe kerülhet.
A piaci változások is kényszeríthetnek karrierváltásra. Egy adott szakma megszűnhet, vagy a technológiai fejlődés miatt átalakulhat. Ilyenkor a rugalmasság és az új képességek elsajátítása kulcsfontosságú.
A legfontosabb kérdés, amit fel kell tennünk magunknak: boldog vagyok-e a jelenlegi karrieremben? Ha a válasz tartósan nemleges, akkor ideje elgondolkodni a változtatáson.
Ne feledjük, a karrierváltás egy folyamat, nem egy hirtelen döntés eredménye. Alapos tervezést, önismeretet és bátorságot igényel. A következő lépésekben segítünk eligazodni ebben a folyamatban.
1. lépés: Önreflexió és Értékek Feltérképezése
A karriered újratervezésének első és legfontosabb lépése az önreflexió és az értékeid feltérképezése. Ez az a fázis, ahol mélyen magadba nézel, és megpróbálod megérteni, mi az, ami igazán motivál, mi az, ami örömet okoz, és milyen célokat szeretnél elérni a karriered során. Sokan ezt a lépést kihagyják, mert időigényesnek tűnik, vagy egyszerűen nem tudják, hol kezdjék. Pedig ez az alapja minden sikeres karrierváltásnak.
Kezdd azzal, hogy felteszed magadnak a következő kérdéseket:
- Milyen munkákat végeztem eddig, és melyek voltak azok, amiket igazán szerettem? Miért?
- Milyen készségeim vannak, amiket szívesen használnék a munkámban?
- Milyen értékek fontosak számomra a munkámban? (Például: kreativitás, függetlenség, biztonság, fejlődés, segítségnyújtás)
- Milyen munkakörnyezetben érzem magam a legjobban? (Például: csapatmunka, önálló munka, pörgős, nyugodt)
- Milyen életstílust szeretnék élni? Milyen szerepet játszik a munka ebben az életstílusban?
- Mik a félelmeim a karrierváltással kapcsolatban?
Ne felejtsd el, hogy nincsenek jó vagy rossz válaszok. A lényeg, hogy őszinte legyél magadhoz, és alaposan átgondold a kérdéseket. A válaszok segítenek abban, hogy jobban megértsd önmagad, és meghatározd a karriered új irányát.
Az értékek feltérképezése különösen fontos. Az értékeid azok az alapelvek, amelyek szerint éled az életed. Ha a munkád nem egyezik az értékeiddel, akkor valószínűleg elégedetlen leszel, még akkor is, ha a munkád jól fizet, vagy presztízs értékű.
Például, ha az egyik legfontosabb értéked a kreativitás, akkor valószínűleg nem fogod élvezni egy monoton, rutinszerű munkát. Ha pedig fontos számodra a segítségnyújtás, akkor egy olyan munkakörben fogod magad a legjobban érezni, ahol másoknak segíthetsz.
Hogyan tudod feltérképezni az értékeidet? Számos online teszt és kérdőív áll rendelkezésedre, de akár egy egyszerű lista készítése is segíthet. Írd le azokat a dolgokat, amik igazán fontosak számodra az életben, majd próbáld meg csoportosítani őket. Például:
- Személyes értékek: becsületesség, integritás, lojalitás
- Munkahelyi értékek: fejlődés, innováció, csapatmunka
- Életstílus értékek: szabadság, kaland, biztonság
Miután feltérképezted az értékeidet, próbáld meg beazonosítani azokat a munkaköröket, amelyek illeszkednek hozzájuk. Ez nem mindig egyszerű, de fontos, hogy tudatosan vedd figyelembe az értékeidet a karrierváltás során.
Ne siess ezzel a lépéssel! Szánj rá elegendő időt, és ha szükséges, kérj segítséget egy karrier tanácsadótól. Ő segíthet neked tisztázni az értékeidet, és megtalálni a hozzád illő munkaköröket.
A karriered újratervezésének sikere azon múlik, hogy mennyire jól ismered önmagad, és mennyire vagy tisztában az értékeiddel.
A következő lépésben már konkrétabban fogunk foglalkozni azzal, hogy milyen lehetőségeid vannak a karriered újratervezésére, de először fontos, hogy szilárd alapokon állj, és pontosan tudd, mit szeretnél elérni.
Hasznos lehet egy naplót vezetni a gondolataidról és érzéseidről a karriereddel kapcsolatban. Ez segíthet abban, hogy jobban megértsd a motivációidat, és tisztábban lásd a céljaidat. Próbáld meg rendszeresen, akár naponta leírni, mi foglalkoztat a munkáddal kapcsolatban, mi az, ami örömet okoz, és mi az, ami frusztrál.
Ne félj kísérletezni! Próbálj ki új dolgokat, vállalj önkéntes munkát, vagy vegyél részt tanfolyamokon, hogy jobban megismerd a különböző területeket. Ez segíthet abban, hogy megtaláld azt, ami igazán érdekel, és amihez tehetséged van.
* Az erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek (SWOT) elemzése
A karriered újratervezésekor a SWOT elemzés elengedhetetlen eszköz. Segítségével feltérképezheted a belső (erősségek, gyengeségek) és külső (lehetőségek, veszélyek) tényezőket, melyek befolyásolják a jövőbeli sikeredet.
Kezdd az erősségeiddel: miben vagy igazán jó? Milyen készségeid emelnek ki a tömegből? Ezután nézz szembe a gyengeségeiddel: mely területeken kell fejlődnöd? Milyen hiányosságaid akadályoznak a céljaid elérésében? Legyél őszinte magadhoz!
A külső tényezők elemzésekor vizsgáld meg a lehetőségeket: milyen új trendek, iparágak vagy pozíciók kínálnak potenciált számodra? Milyen képzések, tanfolyamok segíthetnek kihasználni ezeket? Végül azonosítsd a veszélyeket: milyen piaci változások, technológiai fejlődések vagy konkurenciák fenyegetik a karrieredet? Hogyan tudsz felkészülni ezekre?
A SWOT elemzés nem csupán egy lista, hanem egy stratégiai gondolkodási folyamat, melynek célja, hogy megtaláld a legjobb utat a karriercéljaid eléréséhez.
Az elemzés eredményei alapján kidolgozhatsz egy akciótervet, melyben konkrét lépéseket fogalmazol meg az erősségeid kihasználására, a gyengeségeid fejlesztésére, a lehetőségek megragadására és a veszélyek elhárítására. Ne feledd, a karrierváltás tervezése egy folyamat, mely rendszeres felülvizsgálatot igényel.
* Értékek és prioritások meghatározása
Az új karrierút felé vezető út első lépése az értékeid és prioritásaid meghatározása. Ez a lépés kulcsfontosságú, hiszen a jövőbeli döntéseid alapját képezi. Gondold át, mi az, ami igazán fontos számodra a munkában és az életben általában.
Vedd figyelembe a következő kérdéseket:
- Mi az, ami motivál?
- Mi az, amitől elégedettnek érzed magad?
- Milyen értékeket szeretnél képviselni a munkahelyeden? (pl. kreativitás, biztonság, függetlenség, csapatmunka)
- Mennyire fontos a fizetés?
- Mennyire fontos a munka és magánélet egyensúlya?
Gondold át, hogy ezek az értékek hogyan tükröződnek a jelenlegi munkádban. Hiányzik valami? Eltérnek az értékeid attól, amit a munkád kínál?
A karrierváltás sikere azon múlik, hogy a választott új irány összhangban van-e a legfontosabb értékeiddel és prioritásaiddal.
Ne feledd, hogy az értékek és prioritások idővel változhatnak. Fontos rendszeresen felülvizsgálni őket, és ennek megfelelően alakítani a karrieredet.
* A szenvedélyek és érdeklődési körök azonosítása
A karriered újratervezésének első és legfontosabb lépése a saját szenvedélyeid és érdeklődési köreid feltérképezése. Gondold végig, mi az, ami igazán lázba hoz, amivel szívesen foglalkoznál akár ingyen is. Milyen tevékenységek közben feledkezel meg az időről?
Ehhez segítségül hívhatsz különböző módszereket:
- Készíts listát a gyerekkori álmaidról és arról, hogy milyen dolgok érdekeltek akkor.
- Írd össze, hogy milyen könyveket olvasol szívesen, milyen filmeket nézel, milyen weboldalakat látogatsz.
- Gondold végig, hogy milyen problémákat oldasz meg szívesen másoknak, miben keresnek téged a barátaid tanácsért.
A lényeg, hogy megtaláld azokat a területeket, ahol a lelkesedésed találkozik a képességeiddel. Ez az a pont, ahonnan elindulhatsz egy új, sokkal kielégítőbb karrier felé.
Ne félj kísérletezni! Próbálj ki új dolgokat, vegyél részt tanfolyamokon, önkénteskedj olyan területeken, amik érdekelnek. Minél többet próbálsz ki, annál tisztábban fogod látni, hogy mi az, ami igazán hozzád illik.
2. lépés: A Piackutatás és a Lehetséges Karrierutak Feltérképezése
A karriered újratervezésének második lépése a piackutatás és a lehetséges karrierutak feltérképezése. Ez a szakasz elengedhetetlen, hiszen itt szerzel valós képet a munkaerőpiacról, a keresett készségekről, és a számodra potenciálisan érdekes területekről. Ne ess abba a hibába, hogy csak a régi ismereteidre hagyatkozol; a piac folyamatosan változik, és ami tegnap még menő volt, az ma már elavult lehet.
Kezdd azzal, hogy definiálod az érdeklődési köreidet és a készségeidet. Az első lépésben meghatároztad, hogy mit szeretsz csinálni és miben vagy jó. Most ezeket a pontokat kell összevetned a piaci igényekkel. Készíts egy listát azokról a munkakörökről, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a képességeidhez és az érdeklődési köreidhez.
Hol keress információt? Számtalan forrás áll rendelkezésedre:
- Online állásportálok: Profession.hu, CVonline.hu, Indeed.com. Ne csak állásokat keress, hanem nézd meg, milyen készségeket és tapasztalatokat várnak el az adott pozíciókhoz.
- Céges weboldalak: Sok cég a saját weboldalán is közzéteszi a nyitott pozícióit. Itt közvetlenül is informálódhatsz a vállalati kultúráról és a munkakörülményekről.
- LinkedIn: Építs ki egy erős szakmai hálózatot, kövesd a számodra érdekes cégeket és szakembereket. A LinkedIn-en rengeteg információt találhatsz a különböző karrierutakról és a piaci trendekről.
- Szakmai szervezetek és konferenciák: Ezek remek lehetőséget kínálnak a networkingre és az iparági információk gyűjtésére.
- Piackutató cégek jelentései: Ezek a jelentések mélyreható elemzéseket nyújtanak a különböző iparágakról és a munkaerőpiaci trendekről.
- Ismerősi kör: Beszélgess a barátaiddal, családtagjaiddal és korábbi kollégáiddal. Lehet, hogy ők is tudnak értékes információkkal szolgálni.
Miután összegyűjtöttél egy csomó információt, rendszerezd azokat. Készíts egy táblázatot, amelyben felsorolod a potenciális karrierutakat, a hozzájuk szükséges készségeket, a fizetési sávokat és a várható jövőbeli kilátásokat. Ez a táblázat segít majd abban, hogy objektíven összehasonlítsd a különböző lehetőségeket.
Ne feledd, hogy a piackutatás nem egy egyszeri feladat. A piac folyamatosan változik, ezért időről időre frissítened kell az információidat. Állíts be Google Alert-eket a számodra fontos témákra, és kövesd a szakmai blogokat és fórumokat.
Fontos, hogy a piackutatás során ne csak a pozitívumokra koncentrálj. Nézd meg a kihívásokat is, és gondold át, hogy hogyan tudnál megbirkózni velük. Például, ha egy adott területen nagy a verseny, akkor hogyan tudnál kitűnni a tömegből? Milyen extra képzésekre vagy tapasztalatokra lenne szükséged?
A piackutatás célja nem az, hogy megijedj a munkaerőpiac kihívásaitól, hanem az, hogy felkészülten és magabiztosan vághass bele az új karriered építésébe.
Ne félj kísérletezni és kipróbálni magad. Ha van rá lehetőséged, végezz önkéntes munkát, gyakornoki programot, vagy vegyél részt egy projektben, amely kapcsolódik a potenciális karrierutadhoz. Ez segít abban, hogy valós képet kapj a munkáról, és hogy eldöntsd, hogy valóban neked való-e.
A piackutatás során légy nyitott az új lehetőségekre. Lehet, hogy olyan területeket is találsz, amelyekről korábban nem is gondoltad volna, hogy érdekelhetnek. Ne zárd ki azokat a lehetőségeket, amelyek elsőre ijesztőnek tűnnek; néha a legnagyobb sikerek a komfortzónán kívül várnak ránk.
Végül, keress egy mentort vagy karriertanácsadót. Egy tapasztalt szakember segíthet neked a piackutatásban, a karrierutak feltérképezésében és a döntéshozatalban. Egy mentor értékes tanácsokkal és inspirációval szolgálhat, és segíthet elkerülni a gyakori hibákat.
A piackutatás eredménye egy konkrét terv kell, hogy legyen a lehetséges karrierutakról, a szükséges képzésekről és a teendőkről. Ez a terv lesz a kiindulópont a következő lépésekhez.
Például, ha úgy döntesz, hogy programozó szeretnél lenni, akkor a piackutatás során meg kell vizsgálnod, hogy mely programozási nyelvek a legkeresettebbek, milyen képzésekre van szükséged, és milyen fizetési sávokra számíthatsz. Ezután el kell kezdened a tanulást, és gyakorlati tapasztalatot kell szerezned projektekben vagy gyakornoki programokban.
A piackutatás tehát nem csak információgyűjtés, hanem egy aktív és folyamatos folyamat, amely segít abban, hogy megtaláld a számodra legmegfelelőbb karrierutat és hogy sikeres legyél a munkaerőpiacon.
* Az elérhető iparágak és pozíciók áttekintése
A karrierváltás egyik legizgalmasabb része az, amikor feltérképezzük a lehetőségeinket. Milyen iparágak vonzanak? Milyen pozíciók illeszkednek az új céljainkhoz? Ne korlátozzuk magunkat a korábbi tapasztalatainkra. Most van itt az ideje, hogy merészek legyünk!
Kezdjük azzal, hogy listát készítünk az érdeklődési körünkről. Gondoljuk át, mi az, ami igazán motivál bennünket. Ezután nézzük meg, mely iparágakban találhatók olyan pozíciók, amelyek ezekhez az érdeklődési körökhöz kapcsolódnak. Használjunk online álláskereső portálokat, szakmai csoportokat a közösségi médiában, és vegyünk részt iparági rendezvényeken.
Érdemes feltérképezni a jövőbeli trendeket is. Mely iparágak növekednek? Milyen készségekre lesz a legnagyobb kereslet? Ha sikerül azonosítanunk ezeket a területeket, nagyobb eséllyel találhatunk olyan pozíciót, amely hosszú távon is biztos megélhetést nyújt.
A legfontosabb, hogy ne féljünk a változástól! A karrierváltás egy lehetőség arra, hogy megtaláljuk azt, ami igazán boldoggá tesz bennünket.
Ne feledkezzünk meg a networkingről sem. Beszélgessünk a barátainkkal, a családunkkal és a korábbi kollégáinkkal. Lehet, hogy ők tudnak olyan lehetőségekről, amelyekről mi nem is hallottunk.
* A keresett készségek és kompetenciák azonosítása
A karriered újratervezésének egyik legfontosabb lépése az, hogy azonosítsd a keresett készségeket és kompetenciákat a célterületeden. Ez nem csak a jelenlegi piaci igények feltérképezését jelenti, hanem a jövőbeni trendek figyelembe vételét is.
Kezdd azzal, hogy alaposan utánanézel a kiválasztott iparágnak vagy pozícióknak. Olvass iparági jelentéseket, szakmai blogokat, és kövesd a véleményvezéreket a közösségi médiában. Nézd meg az álláshirdetéseket is – ezekből sokat megtudhatsz arról, hogy a munkáltatók milyen képességeket keresnek.
Ne felejtsd el értékelni a saját készségeidet és kompetenciáidat is. Melyek azok a területek, ahol erős vagy? Miben kell fejlődnöd? Készíts egy listát a meglévő képességeidről, és hasonlítsd össze a célterületeden keresett készségekkel. Ahol hiányosságokat észlelsz, azokat jegyezd fel – ezekre kell majd fókuszálnod a továbbképzés során.
A keresett készségek azonosítása nem csupán a technikai tudás felmérését jelenti, hanem a soft skillek (pl. kommunikáció, problémamegoldás, csapatmunka) fontosságának felismerését is.
Használd ki a rendelkezésedre álló online eszközöket és teszteket is, amelyek segíthetnek a készségeid felmérésében. Keress olyan kurzusokat és képzéseket, amelyek a célterületeden keresett készségek fejlesztésére fókuszálnak. A folyamatos tanulás elengedhetetlen a sikeres karrierváltáshoz.
* A piaci trendek és a jövőbeli kilátások elemzése
Kezdd azzal, hogy alaposan feltérképezed a jelenlegi és a várható piaci trendeket. Milyen iparágak növekednek? Milyen készségekre van a legnagyobb kereslet? Használj online forrásokat, szakmai portálokat, és vegyél részt iparági konferenciákon. Nézd meg a Munkaerőpiaci Előrejelzéseket, és elemezd a különböző szektorok kilátásait.
Fontos, hogy ne csak a jelenlegi helyzetet vizsgáld, hanem a jövőbeli potenciált is. Mely technológiák fognak elterjedni? Melyek a feltörekvő területek? Gondold át, hogy a meglévő készségeid hogyan illeszkednek ezekhez a trendekhez, és milyen új készségekre van szükséged a versenyképesség megőrzéséhez.
A karriered újratervezésekor a legfontosabb, hogy ne csak a jelenlegi igényeket vedd figyelembe, hanem a jövőbeli lehetőségekre is felkészülj.
Vizsgáld meg a különböző iparágak növekedési ütemét, és azonosítsd azokat a területeket, ahol a te tudásod a legnagyobb értéket képviselheti. Ne félj változtatni, és új irányokba orientálódni, ha a piaci trendek azt mutatják.
* Információs interjúk készítése és kapcsolatépítés
Az információs interjúk és a kapcsolatépítés kulcsfontosságúak a karriered újratervezésében. Ezek segítségével betekintést nyerhetsz a kiszemelt területekbe, és értékes információkat szerezhetsz közvetlenül a szakmabeliektől.
- Készíts listát azokról az emberekről, akik érdekes pozíciót töltenek be, vagy olyan vállalatnál dolgoznak, amely vonz.
- Lépj kapcsolatba velük LinkedIn-en, e-mailben vagy közös ismerősökön keresztül. Kérj egy rövid, kötetlen beszélgetést.
- Az interjúk során kérdezz a munkakörülményeikről, a szakma kihívásairól és a belépési lehetőségekről.
A cél nem állásinterjú, hanem a tájékozódás és a kapcsolatépítés. Légy udvarias, érdeklődő és értékeld az idejüket!
Ne felejtsd el, hogy a kapcsolatépítés hosszú távú befektetés. Tartsd a kapcsolatot azokkal, akik segítettek, és ajánlj fel te is segítséget a jövőben. Az őszinte érdeklődés és a segítőkészség meghozza a gyümölcsét!
3. lépés: A Készségek Fejlesztése és a Tanulás
Miután felmérted a jelenlegi készségeidet és azonosítottad azokat a területeket, ahol fejlődnöd kell a kívánt karrierváltáshoz, elérkeztünk a harmadik, kritikus lépéshez: a készségek fejlesztéséhez és a tanuláshoz. Ez a lépés a karrierváltásod motorja, hiszen itt szerzed meg azokat a képességeket, amelyekkel sikeresen helytállsz az új területen.
Ne feledd, a tanulás nem ér véget az iskolapadban! A mai dinamikus munkaerőpiacon a folyamatos fejlődés elengedhetetlen. A jó hír az, hogy rengeteg lehetőség áll rendelkezésedre, hogy fejleszd magad, a lényeg, hogy céltudatosan és hatékonyan használd ki ezeket.
Hol kezdjük? Először is, pontosítsuk, milyen készségekre van szükséged. Nézd át a kiszemelt álláshirdetéseket, olvass szakmai blogokat, beszélgess szakemberekkel a területen. Így képet kaphatsz arról, hogy milyen technikai és soft skillekkel kell rendelkezned. Aztán készíts egy prioritási listát, és kezdd a legfontosabbakkal.
Milyen tanulási módszerek léteznek? A lehetőségek tárháza szinte végtelen:
- Online kurzusok: Coursera, Udemy, edX, LinkedIn Learning – ezeken a platformokon szinte bármilyen témában találhatsz tanfolyamokat, a kezdőtől a haladó szintig. Az előnyük, hogy rugalmasak, saját tempódban haladhatsz, és gyakran olcsóbbak, mint a hagyományos képzések.
- Személyes képzések, workshopok: Ha szereted a személyes interakciót és a csoportos tanulást, akkor ez a neked való. Keresgélj a közeledben szervezett workshopokat, tréningeket, vagy iratkozz be egy esti iskolába.
- Könyvek, szakmai cikkek, blogok: A tudás forrásai mindenhol ott vannak! Olvass rendszeresen a szakmáddal kapcsolatos cikkeket, blogokat, és ne félj mélyebben beleásni magad a témába könyvek segítségével.
- Mentorálás: Keress egy mentort a szakmádban, aki segít eligazodni a területen, tanácsokat ad, és támogat a fejlődésben. A mentorálás nemcsak a szakmai tudásodat fejleszti, hanem értékes kapcsolatokat is építhetsz általa.
- Önkéntesség, projektek: A gyakorlati tapasztalat felbecsülhetetlen! Keress önkéntes lehetőségeket, vagy vállalj projekteket, amelyek során gyakorlatban is alkalmazhatod az új ismereteidet. Ez nemcsak a készségeidet fejleszti, hanem a portfóliódat is gazdagítja.
A tanulás nem csak a tananyag elsajátításáról szól! Fontos, hogy:
- Legyél proaktív: Ne várj arra, hogy valaki más tanítson meg valamire. Keress új lehetőségeket a tanulásra, és ne félj kérdezni!
- Gyakorolj rendszeresen: Az elméleti tudás mit sem ér gyakorlás nélkül. Szánj időt arra, hogy gyakorlatban is alkalmazd az új ismereteidet.
- Kérj visszajelzést: Kérdezd meg a mentorodat, a kollégáidat, vagy a barátaidat, hogy mit gondolnak a fejlődésedről. A visszajelzés segít azonosítani a gyenge pontjaidat, és javítani azokon.
- Légy türelmes: A tanulás időbe telik. Ne add fel, ha nem látod azonnal az eredményeket. A kitartás meghozza gyümölcsét.
A készségek fejlesztése és a tanulás a karrierváltás legfontosabb befektetése. Ne sajnáld rá az időt és az energiát, hiszen ez az, ami megkülönböztet majd a versenytársaktól, és ami sikeres karrierváltást eredményez.
Nézzünk egy példát! Tegyük fel, hogy marketing területre szeretnél váltani, de nincs tapasztalatod. Ebben az esetben:
- Elvégezhetsz egy online marketing tanfolyamot (pl. Google Ads, SEO).
- Csatlakozhatsz marketinges csoportokhoz a közösségi médiában, ahol tanulhatsz mások tapasztalataiból.
- Elolvashatsz marketing témájú könyveket és blogokat.
- Felkereshetsz egy marketing szakembert, aki mentorként segíthet a pályádon.
- Vállalhatsz önkéntes munkát egy nonprofit szervezetnél, ahol gyakorlatban is kipróbálhatod a marketinges képességeidet.
Ne feledd: A tanulás folyamatos, és sosem ér véget. A karrierváltásod után is fontos, hogy naprakész legyél a legújabb trendekkel és technológiákkal. A folyamatos fejlődés garantálja a hosszú távú sikert.
És végül, de nem utolsósorban, dokumentáld a fejlődésedet! Készíts egy listát a megszerzett készségeidről, tanúsítványaidról, és a projektekről, amiken dolgoztál. Ez a lista nemcsak motivál, hanem segít a munkakeresés során is, hiszen bizonyítja a potenciális munkaadóknak, hogy rendelkezel a szükséges képességekkel.
A készségek fejlesztése és a tanulás nem egyszerű feladat, de megéri a fáradságot. Légy kitartó, céltudatos, és ne félj új dolgokat tanulni! A befektetett energia megtérül, és megnyitja az utat egy sikeresebb és elégedettebb karrier felé.
* A hiányzó készségek azonosítása
A karriered újratervezésének kulcsfontosságú lépése a hiányzó készségek azonosítása. Ez nem csupán arról szól, hogy felsoroljuk, mit nem tudunk, hanem arról, hogy tudatosan felmérjük, mire van szükségünk ahhoz, hogy elérjük a kitűzött célokat.
Kezdjük azzal, hogy meghatározzuk, milyen pozíciókra szeretnénk pályázni, vagy milyen feladatokat szeretnénk elvégezni a jövőben. Nézzünk meg álláshirdetéseket, olvassunk iparági jelentéseket, és beszéljünk szakemberekkel.
Ezután vessük össze a jelenlegi képességeinket a szükséges készségekkel. Hol van a rés? Milyen technikai tudásra, szoftverismeretre, vagy éppen soft skillekre (pl. kommunikáció, vezetés) van szükségünk?
A hiányzó készségek azonosítása nem csupán a jelenre fókuszál, hanem a jövőre is. Gondoljunk arra, hogy az adott iparágban milyen trendek várhatóak, és milyen új készségekre lesz szükség ahhoz, hogy versenyképesek maradjunk.
Használjunk online teszteket, értékeléseket, vagy kérjük ki egy mentor véleményét. A cél, hogy minél pontosabb képet kapjunk arról, hol kell fejlődnünk. Ne feledjük, a fejlődés sosem ér véget!
* Tanfolyamok, képzések és workshopok kiválasztása
A karrierváltás során elengedhetetlen a megfelelő képzések kiválasztása. Ez a lépés kulcsfontosságú, hiszen itt szerzed meg azokat a tudást és készségeket, amelyek a vágyott új pozíció betöltéséhez szükségesek.
Érdemes alaposan átgondolni, hogy milyen típusú képzés felel meg leginkább az igényeidnek és a céljaidnak. Fontos szempont a képzés tartalma, időtartama, ára és a helyszíne (akár online, akár személyes). Ne feledkezz meg a képzés elvégzése után kapott tanúsítvány vagy diploma értékéről sem a munkaerőpiacon.
Vizsgáld meg a különböző tanfolyamokat, képzéseket és workshopokat kínáló intézmények hírnevét és a korábbi résztvevők visszajelzéseit.
Kérdezz meg szakembereket, olvass fórumokat, és hasonlítsd össze a különböző lehetőségeket, mielőtt véglegesen döntést hozol.
Gondold át, hogy a választott képzés illeszkedik-e a jelenlegi időbeosztásodba és anyagi lehetőségeidbe. Ne feledd, a befektetett idő és pénz a jövőbeli karrieredbe való befektetés!
Néhány tipp a választáshoz:
- Határozd meg a szükséges készségeket.
- Keresd meg a releváns képzéseket.
- Hasonlítsd össze az árakat és a tananyagot.
- Olvasd el a véleményeket.
- Érdeklődj a képzés részleteiről.
* Online tanulási platformok és források használata
A karrierváltás egyik legfontosabb eleme a folyamatos tanulás és a képességeid fejlesztése. Az online tanulási platformok hatalmas segítséget nyújtanak ebben. Gondolj a Coursera, Udemy, edX vagy akár a LinkedIn Learning oldalaira, ahol számtalan tanfolyam érhető el a legkülönfélébb területeken.
Használd ki ezeket a platformokat, hogy új készségeket sajátíts el, vagy elmélyítsd a meglévő tudásodat. Keress olyan kurzusokat, amelyek közvetlenül kapcsolódnak az új karriercéljaidhoz. Ne feledkezz meg a gyakorlatias megközelítésről sem: válassz olyan tanfolyamokat, amelyek projekteket, feladatokat tartalmaznak, így azonnal alkalmazhatod a tanultakat.
A sikeres karrierváltás kulcsa, hogy proaktívan képezd magad, és folyamatosan bővítsd a tudásodat a választott területen.
Emellett rengeteg ingyenes forrás is rendelkezésre áll, mint például a YouTube oktatóvideók, blogok és szakmai cikkek. Ezek nagyszerű lehetőséget kínálnak arra, hogy tájékozódj az iparági trendekről és a legújabb technológiákról.
Ne felejtsd el dokumentálni a tanulási folyamatodat! Készíts portfóliót a projekteidből, és emeld ki a megszerzett készségeidet az önéletrajzodban és a LinkedIn profilodon.
* Önkéntes munka és projektek a tapasztalatszerzéshez
[Hiba a ‘* Önkéntes munka és projektek a tapasztalatszerzéshez’ tartalom generálása során]
* Mentorálás és szakmai tanácsadás igénybevétele
A karrierváltás során elengedhetetlen, hogy külső segítséget vegyünk igénybe. A mentorálás és a szakmai tanácsadás objektív nézőpontot és értékes tapasztalatokat kínálhat.
Keresd meg azokat a szakembereket, akik már sikeresen végigjárták azt az utat, amire te most készülsz. Egy mentor segíthet az önbizalmad megerősítésében, a céljaid tisztázásában és a stratégiai döntések meghozatalában.
A mentorálás nem csak a tanácsokról szól, hanem a kapcsolati háló bővítéséről és a motiváció fenntartásáról is.
A szakmai tanácsadók pedig a piackutatásban, az önéletrajzírásban és az állásinterjúkra való felkészülésben nyújthatnak támogatást. Ne félj kérdezni és tanulni a tapasztaltabbaktól! Használd ki a LinkedIn adta lehetőségeket, vegyél részt szakmai rendezvényeken, és építs kapcsolatokat a kívánt területen dolgozókkal.
Emlékezz, a karrierváltás egy tanulási folyamat, és a külső segítség felgyorsíthatja a sikeres átállást.
4. lépés: Az Önéletrajz és a Motivációs Levél Átalakítása
Most, hogy tisztában vagy az új céljaiddal, és feltérképezted a szükséges készségeket, itt az ideje, hogy önéletrajzodat és motivációs leveledet az új irányhoz igazítsd. Ez kritikus lépés, hiszen ezek az anyagok képezik az első benyomást a potenciális munkaadóknál. Ne feledd, a korábbi tapasztalataid értékesek, de az a lényeg, hogyan tudod ezeket az új céljaid szolgálatába állítani.
1. Az önéletrajz teljes átalakítása:
Az önéletrajzod nem egyszerűen a korábbi munkahelyeid felsorolása. Gondold át, milyen készségeket és tapasztalatokat szereztél, amelyek relevánsak az új pozíciókra. Ne félj kihangsúlyozni az átvihető készségeket, mint például a projektmenedzsment, a kommunikáció, a problémamegoldás vagy a csapatmunka. Ha egy korábbi munkád nem tűnik közvetlenül kapcsolódónak, gondold át, milyen készségeket használtál benne, amelyek jól jöhetnek az új területen. Például, ha egy ügyfélszolgálati pozícióban dolgoztál, a konfliktuskezelési képességeid értékesek lehetnek szinte bármilyen munkakörben.
- Állítsd össze az önéletrajzodat célzottan. Ne használj egyetlen általános önéletrajzot minden jelentkezéshez. Ehelyett alakítsd át az önéletrajzodat minden egyes pozícióhoz, kiemelve azokat a készségeket és tapasztalatokat, amelyek a leginkább relevánsak az adott munkakörhöz.
- Használj kulcsszavakat. Olvasd el figyelmesen a munkaköri leírást, és azonosítsd azokat a kulcsszavakat, amelyeket a munkaadó használ. Használd ezeket a kulcsszavakat az önéletrajzodban is, hogy az automatikus szűrőrendszerek (ATS) és a HR-esek könnyebben megtalálják az önéletrajzodat.
- Fókuszálj az eredményekre, ne csak a feladatokra. Ahelyett, hogy felsorolnád, milyen feladataid voltak egy adott munkakörben, hangsúlyozd azokat az eredményeket, amelyeket elértél. Például, ahelyett, hogy azt írnád, hogy „felelős voltam az ügyfélszolgálatért”, írd azt, hogy „20%-kal javítottam az ügyfélelégedettséget az ügyfélszolgálati folyamatok optimalizálásával”.
- Használj modern formátumot. Az önéletrajz formátuma is sokat számít. Válassz egy letisztult, professzionális formátumot, amely könnyen olvasható. Kerüld a túl színes vagy bonyolult formátumokat, amelyek elvonhatják a figyelmet a tartalomról.
2. A motivációs levél ereje:
A motivációs levél a te lehetőséged, hogy elmeséld a történetedet, és megmutasd, miért vagy tökéletes jelölt az adott pozícióra. Ne ismételd meg az önéletrajzodat, hanem magyarázd el, miért érdekel az adott terület, és hogyan tudod a korábbi tapasztalataidat felhasználni az új munkakörben.
A motivációs levél kulcselemei:
- Kezdd egy erős bekezdéssel. Ragadd meg az olvasó figyelmét rögtön az elején. Mondd el, miért érdekel az adott cég és pozíció.
- Mutasd meg a szenvedélyedet. Magyarázd el, miért szeretnél karriert váltani, és mi motivál az új területen.
- Kapcsold össze a múltat a jövővel. Mutasd be, hogyan tudod a korábbi tapasztalataidat felhasználni az új munkakörben. Hangsúlyozd az átvihető készségeket.
- Légy konkrét. Ne csak általánosságban beszélj a készségeidről, hanem mutass be konkrét példákat, amelyek bizonyítják a képességeidet.
- Zárd le egy erős befejezéssel. Köszönd meg a lehetőséget, és fejezd ki a lelkesedésedet a pozíció iránt.
A legfontosabb, hogy a motivációs leveled személyre szabott legyen az adott céghez és pozícióhoz.
3. A „Gap” kezelése:
A karrierváltás gyakran jár azzal, hogy hiányoznak bizonyos tapasztalatok vagy képesítések az új területen. Ezt a „gap”-et proaktívan kell kezelned az önéletrajzodban és a motivációs leveledben.
- Kiemeld a releváns készségeket és tapasztalatokat. Fókuszálj arra, amiben jó vagy, és ami átvihető az új területre.
- Emeld ki a tanulási hajlandóságodat. Mutasd meg, hogy nyitott vagy új dolgok tanulására, és hogy hajlandó vagy befektetni az időt és energiát a fejlődésbe.
- Képezd magad. Végezz el tanfolyamokat, vegyél részt workshopokon, vagy szerezz releváns tanúsítványokat, hogy bizonyítsd az elkötelezettségedet az új terület iránt.
- Önkénteskedj vagy vállalj projekteket. Ha nincs közvetlen munkatapasztalatod az új területen, keress önkéntes munkákat vagy projekteket, amelyek segítenek tapasztalatot szerezni és bizonyítani a képességeidet.
4. A finomhangolás fontossága:
Miután elkészült az önéletrajzod és a motivációs leveled, kérj visszajelzést másoktól. Kérd meg a barátaidat, a családodat, a karriertanácsadódat vagy a volt kollégáidat, hogy olvassák át az anyagaidat, és adjanak őszinte véleményt. Figyelj a helyesírásra, a nyelvtani hibákra és a stílusra. Egy jól megírt és átgondolt önéletrajz és motivációs levél jelentősen növelheti az esélyeidet a sikerre a karrierváltás során.
* A korábbi tapasztalatok releváns készségekké alakítása
A karrierváltás során kulcsfontosságú, hogy a korábbi tapasztalataidat ne teherként éld meg, hanem értékes erőforrásként tekintsd rájuk. Gondolj végig minden korábbi munkád, projektjeid és önkéntes tevékenységeid. Milyen készségeket használtál ezek során? Még ha a korábbi munkaköröd távolinak is tűnik a jövőbeli karriercéljaidtól, szinte biztosan vannak olyan készségek, amelyek átvihetők.
Készíts egy listát a legfontosabb készségeidről. Ne csak a szakmai képességekre gondolj, hanem a soft skillekre is, mint például a kommunikáció, a problémamegoldás, a csapatmunka vagy a szervezőkészség. Ezután vizsgáld meg, hogy ezek a készségek hogyan kapcsolódnak az új karriercéljaidhoz. Például, ha korábban ügyfélszolgálaton dolgoztál, a problémamegoldó és kommunikációs készségeid kiválóan hasznosíthatók egy marketinges pozícióban is.
A korábbi tapasztalatok releváns készségekké alakításának lényege, hogy a korábbi munkáid eredményeit és tanulságait úgy mutasd be, hogy azok az új pozíció szempontjából is vonzóak legyenek.
Ne felejtsd el, hogy a készségek fejlesztése egy folyamatos dolog. Ha úgy érzed, hogy hiányzik valamilyen fontos készséged, keress online kurzusokat, workshopokat vagy mentorokat, akik segíthetnek a fejlődésben. A lényeg, hogy magabiztosan tudd bemutatni a korábbi tapasztalataidat és azok relevanciáját az új karriered szempontjából.
* Az eredmények számszerűsítése és bemutatása
A karrierváltás során kulcsfontosságú, hogy a korábbi tapasztalataidat és eredményeidet számszerűsítsd és bemutasd. Ne elégedj meg azzal, hogy „Jól végeztem a munkámat”. Helyette gondolkozz mérhető eredményekben. Növeltél eladásokat? Csökkentettél költségeket? Javítottál a hatékonyságon?
Használj számokat, százalékokat és konkrét példákat. Például, ahelyett, hogy azt mondanád, „fejlesztettem a marketing stratégiát”, mondd azt, hogy „a marketing stratégia fejlesztésével 20%-kal növeltem a weboldal látogatottságát három hónap alatt.”
A munkáltatók konkrét bizonyítékot keresnek arra, hogy képes vagy értéket teremteni. A számszerűsített eredmények ezt a bizonyítékot szolgáltatják.
Készíts egy táblázatot vagy listát, amely összefoglalja a legfontosabb eredményeidet. Tedd ezt az önéletrajzodban, a motivációs leveledben, és a LinkedIn profilodon is. A sikereidet bemutatva növeled az esélyeidet egy új, sikeres karrierre.
* A motivációs levél személyre szabása
A karrierváltás során a motivációs levél kulcsfontosságú eszköz. Ne küldj egy általános sablont! Minden egyes pozícióra külön motivációs levelet kell írnod. Ez időigényes, de megéri.
Kezdd a cég alapos kutatásával. Milyen értékek mentén működnek? Milyen projektekben vesznek részt? A motivációs leveledben mutasd meg, hogy érted a céget és a pozíciót.
A legfontosabb: a motivációs levelednek egyértelműen tükröznie kell, hogy miért éppen te vagy a legalkalmasabb jelölt az adott pozícióra, figyelembe véve a karriered új irányát.
Emeld ki azokat a készségeidet és tapasztalataidat, amelyek relevánsak az új pozíció szempontjából, még akkor is, ha azok korábban más területen jöttek elő. Használd a munkaköri leírást útmutatóként, és fogalmazd meg, hogyan tudod a tudásodat az új környezetben kamatoztatni. Ne felejtsd el a lelkesedésedet sem kifejezni!
* A LinkedIn profil optimalizálása
A LinkedIn profilod a digitális névjegyed, különösen karrierváltás esetén. Ez az első dolog, amit a potenciális munkáltatók látni fognak, ezért elengedhetetlen a gondos optimalizálás.
Kezdd a profilképeddel: legyen profi, friss és tükrözze a szakmai személyiségedet. Ne használj nyaralós vagy csoportképet!
A „Rólam” szekció kulcsfontosságú. Írj egy lenyűgöző összefoglalót a készségeidről, tapasztalataidról és karriercéljaidról. Használj kulcsszavakat, amelyek relevánsak az új karriered szempontjából.
Frissítsd a tapasztalataidat az új céljaidnak megfelelően. Emeld ki azokat a projekteket és eredményeket, amelyek bizonyítják a releváns készségeidet, még akkor is, ha korábbi munkakörökből származnak.
Kérj ajánlásokat korábbi kollégáktól és felettesektől. Az erős ajánlások növelik a hitelességedet. Ne felejtsd el, hogy te is adj ajánlásokat másoknak!
Ne hanyagold el a készségek részt! Sorolj fel minél több releváns készséget, és kérj megerősítést a kapcsolataidtól. A megerősített készségek növelik a profilod láthatóságát a keresésekben.
5. lépés: A Hálózatépítés és az Álláskeresés Stratégiája
Az újratervezett karriered sikeres megvalósításának utolsó, de talán legfontosabb lépése a hálózatépítés és az álláskeresés stratégiai megközelítése. Nem elég a jó önéletrajz és a motivációs levél; aktívan részt kell venned a munkaerőpiacon, kapcsolatokat kell építened, és célzottan kell keresned a számodra megfelelő lehetőségeket.
Hálózatépítés: A rejtett álláspiac kulcsa
A legtöbb állás nem kerül nyilvánosan meghirdetésre. Ezek az úgynevezett „rejtett álláspiac” részei, és gyakran a kapcsolatokon keresztül lehet hozzáférni hozzájuk. A hálózatépítés célja, hogy bekerülj ebbe a körbe, és értesülj ezekről a lehetőségekről.
Hogyan építheted a hálózatodat?
- Építsd a meglévő kapcsolataidra: Kezdd a barátaiddal, családoddal, korábbi kollégáiddal, volt tanáraiddal. Beszélj nekik a karrierváltásodról, az új céljaidról és arról, hogy milyen munkát keresel. Lehet, hogy ők tudnak valakit, aki éppen a te tudásodra és tapasztalatodra vágyik.
- Használd a LinkedIn-t: A LinkedIn egy professzionális közösségi hálózat, amely kiválóan alkalmas kapcsolatépítésre. Frissítsd a profilodat, csatlakozz releváns csoportokhoz, vegyél részt beszélgetésekben, és keresd meg azokat a személyeket, akik a célterületeden dolgoznak. Ne félj kapcsolatba lépni velük, és egy rövid, személyre szabott üzenetben bemutatkozni.
- Vegyél részt szakmai rendezvényeken: Konferenciák, workshopok, szakmai találkozók remek lehetőséget kínálnak új emberekkel való megismerkedésre és a kapcsolatépítésre. Készülj fel előre, hogy kikkel szeretnél találkozni, és mit szeretnél mondani nekik. Ne csak névjegyet cserélj, hanem próbálj meg valódi kapcsolatot kialakítani.
- Önkénteskedj: Az önkéntes munka nem csak a közösségnek hasznos, hanem neked is. Új embereket ismerhetsz meg, értékes tapasztalatot szerezhetsz, és fejlesztheted a készségeidet.
- Csatlakozz szakmai szervezetekhez: A szakmai szervezetek rendszeresen szerveznek rendezvényeket, képzéseket, és egyéb programokat, amelyek lehetőséget adnak a kapcsolatépítésre.
Az álláskeresés stratégiája: Célzott megközelítés
Ahelyett, hogy véletlenszerűen jelentkeznél minden állásra, ami eléd kerül, dolgozz ki egy célzott álláskeresési stratégiát. Ez azt jelenti, hogy először is pontosan meghatározod, hogy milyen munkát szeretnél végezni, milyen cégeknél szeretnél dolgozni, és milyen elvárásaid vannak a munkáltatóval szemben. Ezután pedig célzottan keresed azokat a lehetőségeket, amelyek megfelelnek ezeknek a kritériumoknak.
Hogyan alakítsd ki a stratégiádat?
- Határozd meg a céljaidat: Milyen pozíciót szeretnél betölteni? Milyen iparágban szeretnél dolgozni? Milyen fizetést szeretnél kapni? Milyen munkakörnyezetre vágysz? Minél pontosabban meghatározod a céljaidat, annál könnyebben fogsz tudni célzottan keresni.
- Kutatás: Nézz utána a cégeknek, amelyek érdekelnek. Milyen a vállalati kultúrájuk? Milyen értékeket képviselnek? Milyen lehetőségeket kínálnak a munkavállalóknak? A Glassdoor és a LinkedIn cégprofiljai jó kiindulópontot jelenthetnek.
- Célzott önéletrajz és motivációs levél: Ne küldj ugyanazt az önéletrajzot és motivációs levelet minden álláshirdetésre. Szabj mindent az adott pozícióra és cégre. Emeld ki azokat a készségeidet és tapasztalataidat, amelyek a legrelevánsabbak az adott pozíció szempontjából.
- Álláskereső portálok: Használd a népszerű álláskereső portálokat (Profession.hu, Indeed, Jobline), de ne feledkezz meg a kisebb, specializáltabb oldalakról sem. Állíts be értesítéseket, hogy azonnal értesülj az új lehetőségekről.
- Közvetlen megkeresés: Ne várj arra, hogy az álomcéged meghirdessen egy állást. Keresd meg a HR-osztályt vagy a potenciális vezetődet, és mutasd be magad. Mondd el, hogy miért érdekel a cég, és milyen értékeket tudnál hozzáadni.
A kapcsolatépítés és az álláskeresés kombinálása
A hálózatépítés és az álláskeresés nem két különálló tevékenység, hanem szorosan összefüggenek egymással. A hálózatod segíthet megtalálni a rejtett álláslehetőségeket, az álláskeresési stratégiád pedig segít célzottan építeni a hálózatodat. Például, ha egy adott cégnél szeretnél dolgozni, akkor keresd meg a LinkedIn-en az ott dolgozókat, és lépj velük kapcsolatba. Kérdezd meg őket a cégről, a munkakörnyezetről, és a karrierlehetőségekről. Lehet, hogy ők tudnak segíteni abban, hogy bekerülj a céghez.
Interjúk: A sikeres bemutatkozás
Ha meghívnak egy interjúra, készülj fel alaposan. Nézz utána a cégnek, a pozíciónak, és a potenciális interjúztatóidnak. Gondold át, hogy milyen kérdéseket fognak feltenni, és készíts válaszokat. Gyakorold a bemutatkozásodat, és hangsúlyozd azokat a készségeidet és tapasztalataidat, amelyek a legrelevánsabbak az adott pozíció szempontjából. Öltözz fel megfelelően, légy pontos, és mutass érdeklődést a cég és a pozíció iránt. Az interjú végén ne felejts el kérdezni is, ezzel is mutatva az érdeklődésedet.
Követés: Ne felejtsd el a kapcsolatot fenntartani
Az interjú után küldj egy köszönőlevelet az interjúztatónak. Ezzel megköszönöd az időt és a lehetőséget, és megismétled az érdeklődésedet a pozíció iránt. Tartsd a kapcsolatot azokkal, akikkel kapcsolatba kerültél a hálózatépítés során. Küldj nekik időnként egy üzenetet, kérdezd meg, hogy mi újság velük, és ajánlj fel segítséget. Ezzel fenntartod a kapcsolatot, és biztosítod, hogy eszükbe juss, ha valamilyen lehetőség adódik.
A hálózatépítés és az álláskeresés stratégiai megközelítése nem egy egyszeri feladat, hanem egy folyamatos tevékenység. Minél többet fektetsz bele, annál nagyobb esélyed van arra, hogy megtaláld az álommunkádat.
Kitartás és rugalmasság
A karrierváltás és az álláskeresés időigényes és néha frusztráló folyamat lehet. Ne add fel, ha nem sikerül azonnal megtalálnod a megfelelő munkát. Tanulj a hibáidból, fejleszd a készségeidet, és légy rugalmas. Lehet, hogy kompromisszumot kell kötnöd a fizetésben vagy a pozícióban, de ne feledd, hogy a cél az, hogy egy olyan karriert építs, amely hosszú távon boldoggá tesz.
Ne feledd: A te karriered, a te döntésed!
A végső döntés mindig a tiéd. Mérlegeld a lehetőségeidet, hallgass a megérzéseidre, és válaszd azt az utat, amely a leginkább megfelel az értékeidnek és a céljaidnak. Sok sikert kívánunk az újratervezett karrieredhez!
* A meglévő kapcsolatok aktivizálása
Ne becsüld alá a meglévő kapcsolataid erejét! A karrierváltás során az ismerőseid, korábbi kollégáid, barátaid aranyat érhetnek. Gondold végig, kik azok, akikkel jó kapcsolatot ápoltál a múltban, és akiknek releváns tapasztalatuk lehet a célterületeden.
A kapcsolatépítés nem csak a vadidegenekkel való networkingről szól. Sokszor éppen a már meglévő, de talán elhanyagolt kapcsolatok jelentik a kulcsot a sikerhez. Vedd fel a kapcsolatot régi munkatársakkal, egyetemi csoporttársakkal, korábbi főnökökkel. Kérdezd meg őket, hogy vannak, mesélj nekik a terveidről, és érdeklődj a véleményükről, tapasztalataikról.
A meglévő kapcsolatok aktivizálása nem azt jelenti, hogy állást kérsz tőlük. Hanem azt, hogy információt, tanácsot, és bevezetést kérsz a célterületedre.
Kérdezd meg őket, hogy ismernek-e valakit, aki a kívánt területen dolgozik, és hajlandó lenne veled beszélni. Egy bemutatkozó e-mail vagy egy rövid telefonbeszélgetés sokat lendíthet a helyzeteden. Ne feledd, az emberek szívesen segítenek, ha látják a lelkesedésedet és a céltudatosságodat.
Ne felejtsd el a „viszonozd a szívességet” elvét sem. Ha valaki segít neked, próbálj te is valamilyen módon viszonozni a segítségét. Ez lehet egy bemutatás egy másik emberhez, egy cikk elküldése, vagy egyszerűen csak egy köszönőlevél.
* Új kapcsolatok építése szakmai rendezvényeken és online
A karrierváltás során az egyik legfontosabb lépés az új kapcsolatok építése. A szakmai rendezvények és az online platformok kiváló lehetőségeket kínálnak erre. Gondolj a konferenciákra, szemináriumokra, workshopokra, de ne feledkezz meg a LinkedIn-ről és más releváns online közösségekről sem.
A rendezvényeken ne csak passzívan hallgasd az előadásokat! Keresd a lehetőséget a beszélgetésre, mutasd be magad, és érdeklődj mások munkája iránt. Készülj fel egy rövid, tömör bemutatkozással, ami felkelti az érdeklődést. Ne felejtsd el a névjegykártyádat!
Az online térben építs ki egy erős szakmai profilt. Frissítsd a LinkedIn-edet, csatlakozz releváns csoportokhoz, és aktívan vegyél részt a beszélgetésekben. Kövess inspiráló szakembereket és vállalatokat. Ne félj megkeresni embereket, akik a kívánt területen dolgoznak! Egy rövid, személyre szabott üzenettel sokat elérhetsz.
A legfontosabb: légy proaktív és őszinte! Az új kapcsolatok nem azonnal hozzák meg a sikert, de hosszú távon kulcsfontosságúak a karriered újratervezésében.
Ne hanyagold el a meglévő kapcsolataidat sem! Értesítsd a volt kollégáidat és ismerőseidet a karrierváltásodról. Lehet, hogy ők tudnak segíteni a megfelelő irányba terelni.
A kapcsolatépítés nem csak a formális rendezvényekre korlátozódik. Keress informális lehetőségeket is, mint például egy kávézás egy volt munkatárssal, vagy egy online meetup egy új témában.
* Célzott álláskeresés a kiválasztott iparágakban
Most, hogy azonosítottad az érdeklődési körödet és a potenciális új iparágakat, ideje célzottan állást keresni. Ez a lépés arról szól, hogy ne szórjuk az önéletrajzunkat mindenfelé, hanem a kiválasztott területekre koncentráljunk.
Kezdj azzal, hogy alaposan tanulmányozod a kiválasztott iparágakat. Milyen cégek működnek ott? Milyen pozíciók a leggyakoribbak? Milyen készségekre van szükség?
Ezután frissítsd az önéletrajzodat és a LinkedIn profilodat, kiemelve azokat a készségeket és tapasztalatokat, amelyek relevánsak az adott iparágakban. Ne feledd, hogy a kulcsszavak használata elengedhetetlen, hogy a keresőrendszerek megtaláljanak.
A célzott álláskeresés lényege, hogy a jelentkezéseid a lehető legjobban igazodjanak az adott pozíció követelményeihez, így növelve az esélyeidet a sikeres interjúra.
Érdemes felkeresni az adott iparágakban dolgozó szakembereket is a LinkedIn-en keresztül. Egy rövid bemutatkozó üzenetben kérdezz rá a tapasztalataikra, vagy kérj tanácsot az álláskereséssel kapcsolatban. A networking ebben a szakaszban rendkívül fontos lehet.
Ne feledkezz meg a céges weboldalakról és a szakmai fórumokról sem. Sok cég itt hirdeti meg a nyitott pozícióit, és a fórumokon hasznos információkat találhatsz az adott iparágról és a cégekről.
* Felkészülés az állásinterjúkra
Az állásinterjú a karriered újratervezésének kritikus pontja. Itt tudod meggyőzni a potenciális munkáltatót, hogy Te vagy a legalkalmasabb jelölt. A felkészülés kulcsfontosságú!
Kezdd azzal, hogy alaposan utánanézel a cégnek. Ismerd a termékeiket, szolgáltatásaikat, a piaci pozíciójukat és a kultúrájukat. Ez megmutatja, hogy komolyan érdeklődsz.
Gondold át a tipikus interjúkérdéseket. Készíts válaszokat a leggyakoribb kérdésekre, de ne tanulj be szó szerint. Legyél természetes és őszinte!
A legfontosabb: tudnod kell eladni magad. Emeld ki azokat a készségeidet és tapasztalataidat, amelyek relevánsak az adott pozíció szempontjából.
Ne felejtsd el, hogy az interjú egy kétirányú kommunikáció. Készíts Te is kérdéseket a cégről és a pozícióról. Ez azt mutatja, hogy proaktív és érdeklődő vagy.
És végül, de nem utolsósorban: öltözz professzionálisan és legyél pontos! A jó első benyomás sokat számít.
* Az interjú utáni követés és a visszajelzés kérése
Az interjú utáni követés kritikus fontosságú lépés a karriered újratervezése során. Ne hagyd, hogy a befektetett idő és energia kárba vesszen!
Küldj egy köszönőlevelet az interjúztató(k)nak 24 órán belül. Ez megmutatja a professzionalizmusodat és a pozíció iránti érdeklődésedet. Rövid, tömör legyen, és emlékeztesd őket egy-két dologra, amiről az interjú során beszéltetek.
Ami még fontosabb, kérj visszajelzést. Ez talán ijesztőnek tűnik, de rendkívül értékes információkat nyerhetsz arról, hogy miben kell fejlődnöd a jövőbeli interjúkhoz.
A visszajelzés kérésekor légy udvarias és elfogadó. Ne vitatkozz a kapott információkkal, hanem tanulj belőlük. Kérdezz rá konkrét területekre, például a válaszaid tartalmára vagy a kommunikációs stílusodra.
Ha nem kapsz visszajelzést, ne vedd személyes sértésnek. Előfordulhat, hogy a vállalat politikája nem engedi, vagy egyszerűen nincs idejük. A lényeg, hogy te megtetted a tőled telhetőt!